Stát se chlubí rychlou liberalizací železnice, když státem provozované tratě předává s velkou slávou soukromníkům, kteří ale díky technickým potížím nezvládají vyjezdit ani jízdní řád, je další „bolestí“ cestování po železnici tzv. Národní tarif. Už nyní mělo také fungovat vzájemné uznávání jízdenek mezi jednotlivými dopravci.
Odpadly by tak problémy způsobené třeba nečekaným zrušením některých spojů. Zatímco dříve cestující prostě nasedl do nejbližšího vlaku, protože na koridorech spoje jezdí často jen pár minut po sobě, nyní mají firmy vlastní jízdenky, které si navzájem neuznávají.
Dlouho to platilo jen v dálkové dopravě, v posledních letech ale vznikají neviditelné hranice i mezi kraji, které zpravidla také začaly preferovat vlastní jízdenky. Situace, kdy musí cestující použít za jednu cestu tři jízdenky, se tak množí. Viditelní je to v Brně, ale také v Ústeckém kraji, kde jezdí hned několik soukromníků i státem ovládané České dráhy.
„Doufám, že to půjde koupit aspoň přes internet,“ komentuje situaci redaktor Magzine.cz Martin Pelikán. Zatím to ale možné není, a když už, tak velmi složitě. Podle mého nározu to lidé vzdají, a celá koncepce státu, kdy chce více lidí dostat z aut do vlaků, může v důsledku této „technické obrny“ doslova ztratit na významu.
Pilotní provoz národního tarifu nejdřív na jaře
Řešením měl být národní tarif: lístek by vydal kterýkoli z dopravců, ostatní by ho uznali a tržbu si rozdělili. Zatím ale nefunguje. Velmi opatrně se k němu vyjadřují i lidé z RegioJetu nebo Leo Expressu, ačkoliv právě Radim Jančura byl ještě v roce 2016 jeho velkým podporovatelem, dnes, kdy se dostal pod dotační deštník státu a kraji objednávanými vlaky, o tzv. Národním tarifu nechce ani slyšet, vše ostatní jsou jen mediální pozlátka, pozn. autora.
„Také bych byl rád, aby národní tarif začal v tomto roce, bohužel stěží začne i na jaře. Trvala příprava novely zákona o drahách,“ říká k tomu ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Potřebná novela drážního zákona přitom prošla parlamentem tři dny po začátku platnosti nového jízdního řádu. Podle ministerstva bude teď potřeba vybudovat informační systém a všechno připravit. Pilotní provoz by měl začít nejdřív v květnu, od prosince příštího roku by pak měl fungovat naplno.