Národní dopravce chce zdražit do 3% své jízdné pro vnitrostátní vlaky. Toto zdražení je zatím v jednání jak u Dozorčí rady, nemělo by se týkat žádných mezinárodních spojů v relaci Českých drah. Mluvčí firmy zatím nepotvrdil, zda se případné zdražení dotkne i trasy z Prahy do Ostravy kde od prosince nastupuje třetí dopravce Leo Express.
Později ale mluvčí Joklík své předchozí prohlášení doplnil i právě o zdražení mezinárodních spojů. Tam by měl být pohyb o 2% výše, což se nebude týkat palubních poplatků za lůžkové a lehátkové vozy – pouze jízdenky do cílových destinací mimo Českou republiku! Dráhy argumentují se stále se zvyšujícími vstupy, hlavně v oblasti pohonných hmot pro motorové vlaky. Ačkoliv je veškerá mezinárodní doprava vedena v elektrické trakci, dráhy chtějí zdražit jízdné plošně ve všech oblastech a třídách dopravy.
Mimo elektrifikované tratě, kde dráhy provozují své vlaky – jsou dvě třetiny tratí stále bez elektrifikace. V takových exponovaných tratích je i vysoká vypravenost vlaků do kterých je nutné nakupovat stále se zdražující naftu. Ta cenou ostatně od roku 2011 pro dráhy, stoupla o více jak 27%. Mimo pohonné hmoty pro motorové lokomotivy, platí dráhy i za každý ujetý kilometr v síti Správce dopravní cesty (SŽDC). V příštím roce tak firma zaplatí o 135 milionů korun více, než za rok 2012 a 2011.
Dráhy nakupují silovou elektřinu v elektronických aukcích. I v roce 2013 a 2014 bude hlavní dodavatelem této nákladné položky opět ČEZ. Dráhy jsou tak jediným faktickým majitelem silové elektřiny v trolejovém vedení v celé síti SŽDC.
Podobné je to i v položce s naftou. Dráhy nakupují pohonné hmoty na jeden až dva roky dopředu, čímž si zajišťují stabilitu nákupní ceny v případě skokového zdražování pro velkoodběratele. Pohonné hmoty České dráhy neřeší nákupem pro ČD Cargo, tato firma nakupuje naftu zcela samostatně a sama za sebe, a taktéž v elektronických aukcích. Elektřinu v trolejovém vedení platí ČD Cargo své „matce“ České dráhy.