Spolky, které provozují historické vlaky, se obávají nového zabezpečovacího systému, který zavádí Správa železnic (dříve SŽDC). Nejenže zařízení, která budou muset být v lokomotivách povinně, stojí miliony korun, do některých starých typů instalovat ani nejdou.
Správa železnic aktuálně instaluje mezinárodní zabezpečovací systém ETCS druhé úrovně. Argument pro jeho zavedení je velmi pádný. „Vlaky v mezinárodní přepravě musí být vybaveny různými typy zařízení, která komunikují se systémy na území daného státu. Sjednocení tyto nevýhody odstraní,“ vysvětlil hlavní přínos ETCS mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.
Nové zabezpečení je od loňska v provozu na trati mezi Petrovicemi u Karviné a Břeclaví, v současnosti ho správa zavádí mezi Přerovem a Českou Třebovou. V následujících letech má ETCS zabezpečit dalších 16 tratí.
Pro spolky, které vypravují historické vlaky, je to však problém. Zavedení ETCS druhé úrovně na trati prakticky vylučuje provoz vlaků, které se systémem nedovedou komunikovat. Mimo jiné totiž nahrazuje klasická návěstidla. Spolky tak hovoří o hrozícím konci.
„Nový zabezpečovací systém na českých kolejích by pro nás prakticky znamenal likvidaci. Jakékoli historické železniční vozidlo bez nového systému nebude mít šanci na trať vyjet,“ řekl Robert Kučera, předseda železničního spolku IMC Plzeň, který se stará o několik parních lokomotiv.
Náklady i desítky milionů korun
Že by nové zabezpečení mohlo historické vlaky zlikvidovat, se obává i Radek Bednář ze spolku provozovatelů historické techniky. Spolek s téměř dvacetiletou historií provozuje dvě parní lokomotivy s unikátním ventilovým rozvodem páry. I těm hrozí, že už by nemusely opustit brány depa.
ETCS v Česku
„Mělo by to pro nás zásadní dopady. A je dost pravděpodobné, že i existenční,“ uvedl Bednář. Připustil, že náklady na instalaci vlakové části ETCS do parní lokomotivy jsou těžko vyčíslitelné, protože se o to zatím nikdo nepokusil. Přesto si je jist, že by to bylo velmi drahé. „S instalací do parní lokomotivy nejsou zkušenosti, ale řádově se bavíme o vyšších jednotkách milionů korun,“ podotkl.
Částka na pořízení systému se však u jednotlivých spolků liší a odhadované jednotky milionů korun jsou spíše nižší. Plzeňský spolek kalkuluje s řádově vyšší částkou. „Řádově by nás taková investice vyšla na několik desítek milionů korun,“ vyčíslil Kučera.
Technické komplikace
Finance však nejsou jediným problémem – ani tím největším. „Do většiny historických lokomotiv není instalace vlakového zabezpečovače možná z prostorových a technických důvodů,“ upozornil Lukáš Kouba ze spolku Výtopna Zlíchov.
Železničním historickým spolkům tak po zavedení systému zbude jediné řešení. „Snažíme se s našimi partnery udržet naši vlastní muzejní dráhu, kde systém nebude. To je do budoucna jediný možný krok tak, aby nás to existenčně neovlivnilo. Jiné východisko pro parní lokomotivy nebude.“
Ne všechny spolky však vlastní dráhu mají nebo si mohou dovolit její pořízení. „Pro nás je řešení v podobě vlastní trati mimo mísu,“ míní Bednář.