Dopravní divize francozské firmy Veolia Transdev se utápí v dluzích i nadále. Ačkoliv se firmě za rok 2012 podařilo díky extrémní restrukturalizaci snížit dluh z objemu 50 procent na 40 procent, činí současný deficit celé skupiny 380 milionů EUR – tedy 7,6 miliardy EUR po započtení odpisů a investic. Centrála v Paříži proto rozhodla o prodeji několika poboček ve střední a východní Evropě.
Zadluženost Veolie řeší firma prodejem svých aktiv
Na prodej jsou v současné době dopravní celky v Nizozemsku, Belgii a v Německu. Ačkoliv se dříve uvažovalo o prodeji i České divize Veolia, firma tento záměr nyní zcela vylučuje. Z pohledu ziskovosti je divize v Česku v nejlepší kondici. Problematické prodeje budou naopak ve zmíněném Holandsku a Belgii. Belgická autobusová divize vykazuje značnou ztrátovost a firma má problém dostat celek do černých čísel. Finančně nestabilní a ztrátova divize v Belgii je dosova neprodejná, což také uvedl ve své tiskové zprávě současný ředitel Veolia Transdev Jean-Marc Janaillac.
Firma původně uvažovala o prodeji jen v celku – tedy nabídku prodejce všech divizí pod jednoho investora. Ovšem problematické prodeje zadlužených a z toho důvodu i podfinancovaných divzí je nemožnost nabídnout je jako celek. Proto se firma přiklonila spíše k variantě rozdělení a odprodeje jednotlivých aktiv. Do prodeje tak jdou v tomto strategickém nabídkovém plánu i divize ve Švédsku a Finsku.
Deutsche Bahn se připravuje na expanzi do silniční dopravy
O Německou část největší sítě Veolia Transdev má enormní zájem Deutsche Bahn. Více v článku: Deutsche Bahn chtějí koupit divizi autobusů Veolia
Deutsche Bahn navíc v minulosti projevilo zájem o Českou divizi Veolia, firma ale na výše zmíněné prohlášení tento záměr k prodeji stáhla. Pokud DB bude mít skutečně zájem o domácí divizi autobusů která může být jednou z největších investic do veřejné silniční dopravy ve středí Evropě, bude po centrále v Paříži požadovat oddlužení jako takové. DB nemá zájem v nákupu lokálních dopravních sítí kterou jí Veolia v tomto případě nabídla i mimo mateřskou zemi. Nejspíš tak dojde k aplikaci podobné prodejní strategie jako ve Skandinávii.
Česká Veolia je v plusu a daří se jí
{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1527-veolia-transdev-se-topi-v-dluzich-v-cesku-je-ale-nadprumerne-ziskova{/qrcodegenerator}Firma také provozuje dálkovou mezináJako ostrovem blahobitu v moři kolem zadlužených divzí Veolie působí ta Česká. Dopravce v posledích třech letech masivně investuje do vozidlového parku ale také nákupu některých menších dopravců. V posledních letech se tak uskutečnil nákup firem Nerabus a Hotliner nebo celého dopravního podniku v Teplicích. Česká divizie je vůči té o dost větší Polské a Maďarské skutečně zisková. Dopravce tak vytvořil největší síť lokálních a dálkových autobusových linek které jsou v zisku. Díky dotačním programům EU a regionů – probíhají masivní investice do autobusů a tvorbě nových linek. Dopravce provozuje i mezinárodní dopravu pod hlavičkou Eurolines s mateřským zázemím v Rumunsku a v Bulharsku.
{snippet 100}
- Srážky ze mzdy za spotřebu nafty. Veolia Slovensko jako jediná v zemi
- Nizozemská Abellio chce z Česka odejít. Nabízí prodej své autobusové divize na Berounsku
{snippet 120}