Ministerstvo dopravy zamítlo stížnost Českých drah na průběh takzvaného rozstřelu, ve kterém úřad vybíral provozovatele na lince spojující Liberec s Ústím nad Labem a Pardubicemi. Úředníci kvůli nižší cenně vybrali dceřinou firmu německých drah. Tuzemský dopravce soutěž napadl jako protizákonnou.
„Můžeme potvrdit, že jsme od ministerstva dopravy obdrželi rozhodnutí o námitkách. Nyní se s ním seznamujeme a o dalším postupu rozhodneme během příštího týdne,“ uvedly České dráhy.
Fakticky ale má dopravce jen dvě možnosti. Buď se s vítězstvím konkurenčního dopravce smíří, nebo výtky vůči průběhu řízení odešle k posouzení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Hlavními výtkami dopravce je skutečnost, že se pravidla tendru měnila za pochodu tak, aby konkurenční firma měla šanci se svojí nabídkou uspět. O provozu linek totiž původně jednalo ministerstvo dopravy pouze s Českými drahami, následně se ale do notifikačního procesu vložila Arriva a poslala ministerstvu vlastní nabídku.
Ta ale neplnila původní zadání ministerstva dopravy zejména v otázce vybavení použitých vozidel jednotným evropským zabezpečovacím zařízením ETCS, které bude od roku 2025 na části trasy povinné.
Následné pozměnění podmínek, kdy úřad požadavek na zabezpečovací zařízení z požadavku vyškrtl, si už ale Český stát nenechal posvětit evropskou komisí a tím měl údajně porušit unijní podmínky přidělování kontraktů na železnici.
Konkrétní výtky Českých drah ministerstvo dopravy již dříve odmítlo s tím, že podle něj zůstaly závazné požadavky beze změn. O přidělení linky Arrivě rozhodlo ministerstvo 5. října. Kromě uvedené trati kde hrálo ještě o spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov. Tu mají podle rozhodnutí i nadále obsluhovat České dráhy.