Vozíme se v nich už víc než osmdesát let. Dodnes ekologicky jezdí ve dvanácti českých a bezpočtu zahraničních městech. V souvislosti s omezováním provozu jáchymovských uranových dolů, kde do té doby pracovali z velké částí političtí vězni, potřeboval stát využít místní infrastrukturu a zaměstnat zdejší obyvatele. Protože v té době zároveň Škoda Plzeň rozšiřovala výrobu pro investiční strojírenství a vymisťovala některé provozy, bylo rozhodnuto, že do Ostrova bude přemístěna právě výroba trolejbusů, jakkoliv zde nebyla žádná tradice s podobnou výrobou. Závod Škoda Ostrov tak byl budován od konce 50. let 20. století.
Prvním trolejbusem, který zde byl v prosinci 1960 zkompletován zčásti ještě z plzeňských dílů, byly vozy z 19. výrobní série typu Škoda 8Tr. Tyto vozy zamířily v rámci Československa jen do dopravních podniků ve městech Ostrava (5 vozů), Plzeň (2 vozy) a Pardubice (1 vůz), všechny ostatní byly dodány do zemí Sovětského svazu (SSSR).
Od roku 1961 zvolna nabíhala výroba nového typu Škoda 9Tr s líbivou zaoblenou karosérií – nultá série byla (až na dva vozy pro Plzeň) opět dodána výhradně do SSSR, teprve vozy z řádné sériové výroby byly hromadně dodávány i do tuzemských dopravních podniků. Model 9Tr byl v různých modifikacích a s řadou modernizací vyráběn až do roku 1982, bylo jich celkem postaveno 7372 kusů a tím se také stal druhým nejrozšířenějším typem trolejbusu na světě (po sovětském ZiU-9, kterého bylo v letech 1972–2014 bylo vyrobeno více než 42 000 ks).
Výroba totiž vcelku strmě rostla až k hranici 350 vozů ročně, přičemž byla také zbudována zkušební trolejbusová trať Ostrov–Jáchymov o délce 6,1 km. V dobách socialistického Československa byly vyvinuty a vyráběny ještě typy T 11 (1964–1967, pouze 7 kusů), 14Tr (sériová výroba 1981–1998, 3265 ks), první československý článkový trolejbus Škoda-Sanos S 200 (sériová výroba 1982–1987, 77 kusů), 15Tr (sériová výroba 1988–1995, 469 ks) a 17Tr (1987–1990, pouze 3 kusy).
Úspěšnou řadu nepřetržitého vývoje a výroby trolejbusů zahájila Škoda v polovině třicátých let dvacátého století typem Škoda 1 Tr. Ten se podílel na zahájení prvního moderního trolejbusového provozu v Čechách, který začal v Praze 28. srpna 1936. Vůz mohl svézt až 72 cestujících. Maximální rychlost 46 km/h byla na svou dobu zcela dostačující. Jediný vyrobený kus sloužil v Praze v pravidelném provozu téměř dvacet let, do dnešních dnů se nedochoval.
14. Škoda 3 Tr – sériová výroba je tu!
Prvních šest vozů Škoda 3 Tr vyrobených v roce 1941 pro Plzeň znamenalo zahájení sériové výroby trolejbusů Škoda. O dva roky později následovaly čtyři vozy druhé série a v letech 1947-48 přibylo dalších 24 vozů modernizované třetí série. Vzhledem k tomu, že trolejbus Škoda 3 Tr byl vybaven odpruženým závěsem, mohl k němu být ve špičkách připojen vlečný vůz, čehož se hojně využívalo zejména v 50. letech minulého století. Vozy jezdily v Plzni téměř čtvrt století. Rekonstruovaný historický trolejbus Škoda 3 Tr je chloubou expozic Techmania Science Centra v Plzni.
13. Škoda 6 Tr – nová koncepce
Již od počátku 40. let minulého století se Škoda zabývala koncepcí jednomotorového trolejbusu s dvěma nápravami a kompaktní karosérií. Tyto snahy vyvrcholily představením trolejbusu zcela nové konstrukce, který předurčil budoucí základní koncepci trolejbusů Škoda. V roce 1949 bylo pod označením Škoda 6 Tr dodáno 15 koncepčně zcela nových trolejbusů do Brna. Díky své minimální poruchovosti zde jezdily plných 20 let. Dnes se ve sbírkách Technického muzea v Brně nachází jeden tento unikátní trolejbus.
12. Škoda 7 Tr – premiérový export
Na počátku 50. let společnost Škoda uvedla na trh nový typ trolejbusu pod označením Škoda 7 Tr, který se stal prvním typem dodaným do zahraničí – sedm vozů bylo tehdy dodáno do Varšavy. Vozy tohoto typu se rovněž zasloužily o rozšíření trolejbusové dopravy do řady měst České republiky. Za dobu pěti let bylo vyrobeno přes 170 trolejbusů tohoto typu. Díky velmi dobrým jízdním vlastnostem, jednoduché údržbě a dlouhé životnosti byly některé z nich provozovány po dobu 30 let.
11. Škoda 9 Tr – světová trolejbusová hvězda
atím nejúspěšnějším typem trolejbusu v historii značky bylo vozidlo Škoda 9 Tr. Za dvacet let se jich vyrobilo téměř sedm a půl tisíce kusů. Tyto vozy se staly celosvětově proslulými a jezdily v 15 zemích světa. Hlavní výhodou vozidla byla jednoduchá konstrukce, nadstandardní spolehlivost, nízké udržovací a provozní náklady. Vozů s oblibou využívali provozovatelé náročných tratí. Vůz patřil mezi nejvyspělejší trolejbusy své doby. Měl moderní ocelovou karoserii s panoramatickými skly, komfortní odpružení, nižší výšku schodů pro nastupování, sníženou hmotnost i hlučnost.
10. Škoda 14 Tr – dvacet let ve výrobě
Skutečným nástupcem legendární „devítky “ se stal až typ 14 Tr, jehož vývoj trval řadu let. I v průběhu sériové výroby prošlo vozidlo řadou změn, ať na karosérii, podvozku či elektrovýzbroji. Výsledkem však byl vyspělý vůz, který se následně stal pověstným vysoce promyšlenou jednoduchostí, příkladnou spolehlivostí a nenáročnou údržbou. Těchto vlastností si zákazníci cenili v takové míře, že se vozidlo udrželo ve výrobě po dobu dvaceti let. V roce 1995 byl na trh uveden zásadně modernizovaný typ 14 TrM. Další modifikace typu 14 Tr se prosadily i na trhu USA . Za dobu jeho produkce se vyrobilo a prodalo do dvaceti zemí světa bezmála 3 900 kusů všech variant „čtrnáctky “.
9. Škoda 15 Tr – zamířil i do USA
Odpovědí na rostoucí poptávku po velkokapacitních vozidlech byla Škoda 15 Tr, článková (kloubová) alternativa „čtrnáctky“. Díky vysoké stoupavosti byla „patnáctka“ vynikajícím vozidlem pro členité tratě s vysokým převýšením. Jeho modernizované varianty se měly vyrábět jen do zavedení nového nízkopodlažního typu, který v té době již byl testován. Díky své osvědčené a jednoduché konstrukci však probíhala výroba i po uvedení nízkopodlažních vozidel na trh. Vozidlo se ve speciální modifikaci uplatnilo i na trhu USA. Patnáctka“ byla provozována v 10 zemích a za dobu téměř 20 let se vyrobila ve více než 600 kusech.
8. Škoda 21 Tr / Škoda 22 Tr – první nízkopodlažní
V polovině 90. let byl uveden na trh první nízkopodlažní trolejbus Škoda, typ 21 Tr. U některých jeho variant (verzí) byla poprvé aplikována asychronní elektrovýzbroj a také pomocný dieselový generátor. K dvanáctimetrovému modelu 21 Tr existovala i kloubová velkokapacitní osmnáctimetrová verze 22 Tr.
Zajímavé je, že prototyp tohoto vozidla byl prvním nízkopodlažním trolejbusem, z něhož teprve následně vycházela zkrácená verze – typ 21 Tr, jenž se však do sériové výroby dostal dříve než kloubové provedení. Za dobu výroby necelých 10 let se vyrobily 132 trolejbusy Škoda 21 Tr a 12 trolejbusů Škoda 22 Tr, přičemž se uplatnily převážně v České republice.
7. Škoda 24 Tr – flotila 150 vozů pro Rigu
Třetí a jeden z nejúspěšnějších projektů unifikace trolejbusů s autobusovou karoserií. Škoda Electric společně s firmou Irisbus vyrobila dvanáctimetrový plně nízkopodlažní třídveřový trolejbus, první v roce 2003. Premiérový vůz byl dodán do Plzně, první sériová výroba byla pro Zlín. Doposud bylo vyrobeno a dodáno více než 260 těchto dvanáctimetrových vozidel, nejvíce jich jezdí v lotyšské Rize – 150 kusů. Kromě Lotyšska jezdí trolejbusy Škoda 24 Tr také v Rumunsku a mnoha českých městech. Většina všech dodaných vozidel je vybavena poloautomatickými sběrači a dieselovým agregátem pro autonomní pojezd mimo trolejovou síť.
6. Škoda 25 Tr – model oblíbený v tuzemsku
Úspěšná kloubová verze škodovácké „čtyřiadvacítky“. Tento typ je vyráběn a dodáván od roku 2005, většinou pro české provozovatele. Jediná zahraniční dodávka byla určena pro slovenskou Bratislavu. Celkově bylo vyrobeno více než 70 vozidel, největší provozovatel jsou České Budějovice – které vlastní 31 kusů. První osmnáctimetrový plně nízkopodlažní čtyřdveřový kloubový trolejbus Škoda 25 Tr byl vyroben v roce 2004. Pohodlí při jízdě trolejbusem zlepšuje také výkonný systém vytápění, klimatizace celého vozu i přehledný informační systém.
5. Škoda 26 Tr – export do Bulharska
Dvanáctimetrový plně nízkopodlažní vůz je dodáván od roku 2009, kdy byly zahájeny dodávky pro Jihlavu – celkem 23 kusů. Byl vyroben v rámci spolupráce s dalším výrobcem autobusů – polskou společností Solaris. Doposud Škoda vyrobila více než 200 vozidel, z toho většina pro pět bulharských měst. Snazší nástup a výstup pasažérů je jako u dalších moderních typů škodováckých vozů usnadněn pomocí tzv. kneelingu, kdy se trolejbus nakloní až k hraně chodníku. Škoda 26 Tr může být také vybaven výkonnou klimatizací a pomocným dieselagregátem nebo bateriemi.
4. Škoda 27 Tr – řešení pro vytížené linky
Kloubový typ vyráběný od roku 2010, vyráběný od roku 2010, pr vní vůz dodán do Ostravy. Od té doby bylo vyrobeno více než 100 vozů, z toho nejvíce pro bulharskou Sofii. Osmnáctimetrový plně nízkopodlažní čtyřdveřový kloubový trolejbus usnadňuje přepravu cestujících v době zvýšené kapacity. Pohodlí při jízdě trolejbusem zlepšuje také výkonný systém vytápění, klimatizace celého vozu i přehledný informační systém. Nechybí ani vyklápěcí plošina pro vozíčkáře. Trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris jezdí mimo jiné v Plzni, Ostravě, Zlíně a Ústí nad Labem.
3. Škoda 28 Tr – patnáctimetrový trolejbus doplňuje nabídku
Svojí délkou patnáct metrů doplňuje obě standardní verze trolejbusů vyráběné Škodovkou, tedy vozy o délkách dvanáct a osmnáct metrů. Prozatím plzeňská firma vyrobila a dodala dvacet kusů, prvenství Pardubic v počtu provozovaných vozů tohoto typu (10 kusů) bude v roce 2015 překonáno v Ústí nad Labem (celkem 18 kusů). Pardubice budou ale navždy prvním městem, kde tento velkokapacitní typ škodováckého trolejbusu jezdí. Tak jako u všech trolejbusů s okřídleným šípem ve znaku Škoda Electric dodává veškerou elektrovýzbroj a provádí celkovou montáž.
2. Škoda 30 Tr – dodávka do Bratislavy
Spolupráce se třetím významným středoevropským výrobcem autobusů, společností SOR, byla zahájena v roce 2011. První, devatenácti kusová dodávka směřovala do Banské Bystrice, o rok později do Hradce Králové. Prozatím je v provozu více než padesát kusů, ale další budou rychle přibývat tak, jak bude plněn kontrakt pro Bratislavu. Dvanáctimetrový plně nízkopodlažní čtyřdveřový trolejbus se vyznačuje vysokým komfortem pro cestující.
1. Škoda 31 Tr – nejdelší vůz Škoda
Kloubová verze předchozího typu a zároveň prozatím nejdelší trolejbus s délkou více než 18,7 metru. Tento typ byl poprvé sériově dodán v roce 2011 do Hradce Králové, kde je v provozu 13 kusů. Největším provozovatelem v České republice však bude brzy Brno, kam bude dodáno celkem 30 kusů. V zahraničí bude nejvíce vozů tohoto typu sloužit ve slovenské Bratislavě, kam je postupně dodáváno více než 50 vozidel. Trolejbusy Škoda 31 Tr zatím jezdí vedle Hradce Králové i v Prešově a Žilině.
Prosíme, věnujte malou pozornost tomuto nastavení...
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli co nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním VŠECH souborů cookie. Můžete však navštívit „Nastavení souborů cookie“ a poskytnout kontrolovaný souhlas. .
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem.Z nich se ve vašem prohlížeči ukládají soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.
Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte.Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem.Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie.Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Důležité soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.