Ministerstvo dopravy chce jednat se Středočeským krajem o zachování provozu na lokálních železničních tratích. Rada kraje minulý týden rozhodla, že některé vlaky na dvanácti málo vytížených středočeských tratích nahradí autobusy, hejtmanství tím má ušetřit 52 milionů korun. Ministerstvo s tím nesouhlasí. Podle resortu je třeba vzít v potaz sociální aspekt a investice do tratí v minulosti.
Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) při návštěvě mladoboleslavského nádraží uvedl, že kdyby stejně jako Středočeský kraj postupovaly i ostatní kraje, bylo by zrušeno 100 až 150 lokálních tratí.
„Budeme požadovat, aby ty tratě byly zachovány. Myslím si, že je k tomu obrovská podpora jak starostů, tak obyvatel, a věřím, že střední Čechy dostanou rozum,“ uvedl Havlíček.
Řekl, že do tratí, které se mají rušit nebo omezovat, se v posledních čtyřech letech investovala miliarda korun. „Takzvaná úspora 50 milionů vůči miliardě, kterou jsme do toho dali, je ekonomicky nerelevantní,“ prohlásil a dodal, že jde o zmařenou investici. „To je stejné, jako kdybychom postavili dálnici a za rok ji zavřeli jenom proto, že nám tam nevychází ekonomika,“ dodal.
Zamýšlené omezení dopravy se týká například tratí Mšeno-Mladá Boleslav, Čisovice-Mníšek-Dobříš, Vlašim-Trhový Štěpánov nebo Rakovník-Kralovice. Někteří obyvatelé s tím nesouhlasí, vznikla protestní petice. Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) argumentuje propadem příjmů a enormním nárůstem nákladů na dopravní obslužnost. Havlíček namítl, že propad příjmů trápí i jiné kraje, provoz na tratích ale neomezují.
Předseda krajského výboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN), který spolu s hejtmančiným náměstkem pro regionální rozvoj Jiřím Snížkem (Piráti) během Havlíčkova briefingu stál mezi novináři, namítl, že zástupci kraje na problémy s financováním lokálních tratí upozorňovali už před šesti měsíci, ministerstvo ale podle něj na žádosti o pomoc nijak nereagovalo.
„Vyzveme kraj k jednání, připravují se na to kolegové náměstci. Já jsem připraven do toho vstoupit,“ uvedl. „Chápu, že každý to teď vnímá trošku jako předvolební boj, ale nutno říct, my jsme nevyvolali tu přestřelku. Kraj bez jakékoliv konzultace se rozhodl, že toto položí na stůl,“ tvrdí Havlíček. Narážel tím na skutečnost, že v čele hejtmanství je koalice STAN, ODS, Pirátů a Spojenců, zatímco vládu řídí ANO a ČSSD. Havlíček je v čele středočeské kandidátky hnutí ANO.
Havlíček uvedl, že stát propad příjmů kompenzoval zvýšením výdajů na silnice druhé a třetí třídy a uvolňoval zdroje i na specifické problémy regionů. „Musí se to dostat na pragmatickou úroveň, a to je ekonomika, je to otázka náhrad, myslím tím, kolik to bude stát kraj v rámci dopravy,“ řekl.
V úvahu je podle něj třeba vzít nejen to, kolik kraj dostává na obslužnost na železnici, ale i to, kolik dostává na silnice druhé a třetí třídy a jak jsou na tom ostatní regiony. Podle ministra je potřeba se dívat na dopravní obslužnost jako na celek.
Havlíček dnes navrhl, že se koncem příštího týdne sejde se zástupci Středočeského kraje. Definitivní slovo o rozsahu objednaných spojů na regionálních tratí budou mít krajští radní. Podle Lochmana ale spoje může objednat též stát. „Chápu, že každý to teď vnímá trošku jako předvolební boj, ale nutno říct, my jsme nevyvolali tu přestřelku. Kraj bez jakékoliv konzultace se rozhodl, že toto položí na stůl,“ tvrdí Havlíček. Narážel tím na skutečnost, že v čele hejtmanství je koalice STAN, ODS, Pirátů a Spojenců, zatímco vládu řídí ANO a ČSSD. Havlíček je v čele středočeské kandidátky hnutí ANO.