Celkem dva páry lokomotiv Vectron AC zamíří do Mnichova. Liberalizovaný železniční trh v Německu umožnil v posedních několika letech doslova neřízenou expanzi řady soukromých firem, což jistě netěší ani státem vlastněné Deutsche Bahn. Firma boxXpress, zajišťující logistiku v nákladní dopravě kontejnerových vlaků mezi Rakouskem a Německem, odebere hned čtyři nové lokomotivy Vectron AC.
FOTOGRAFIE | SIEMENS AG
Zakázka takového rozsahu je pro Siemens navíc velmi klíčová. Výrobce v současné době prosazuje nový koncept těchto lokomotiv jako stěžejní po úspěchu s lokomotivami Taurus. Přeshraniční doprava nákladních vlaků mezi Rakouskem a Německem bude pro lokomotivy velkým testem. Výrobce v několika zemích tyto lokomotivy podrobuje řadě schvalovacích procesů klíčových pro schválení provozu.
Lokomotivy Vectron AC budou již z výroby vyzbrojeny evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS. Maximální jmenovitý výkon každého stroje dosahuje 6400 kW s maximální rychlostí 160 km v hodině. Hlavním důvodem nákupu nových lokomotiv byly zkušenosti z předchozích kontraktů od firmy Siemens. Nákladní operátor boxXpress provozuje již obsáhlou flotilu lokomotiv, které jsou z hlediska výkonu, spolehlivosti a nenáročné údržby, velice zásadní při volbě opakované objednávky dalších strojů.
Siemens má jako jeden z mnoha výrobců kolejových vozidel i velmi krátké dodací lhůty. Firma provozuje i obsáhlý tým specialistů zabývající se homologací a kompletní schvalovací legislativou pro řady evropských států. Proto jsou lokomotivy tohoto výrobce často u řady firem upřednostněny.
Společnost boxXpress je předním poskytovatelem dopravních logistických služeb kombinované přepravy, s celkovým objemem více než 700 000 ekvivalentních jednotek TEU (Německé standardní kontejnery) za rok jen v mateřském Německu.
VECTRON AC VERSUS ŠKODA 380
Flotila Vectron má za sebou první milion ujetých kilometrů. Celkem šest těchto lokomotiv jezdí v testovacím režimu mezi Rakouskem, Německem a Švýcarskem. Další čtyři lokomotivy najíždí své kilometry v Polsku, kde tři z celkového počtu jsou řazeny u DB Schenker Rail Polska. Několik kusů výrobce odeslal i do Skandinávie, konkrétně do Švédska. Několik dalších kusů jezdí i v řadě jiných zemích, kde probíhají kontinuálně i nutné bezpečností a provozní zkoušky před udělením schvalovacího certifikátu.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/logistika/1694-vectron-zamiri-na-vlaky-mezi-rakouskem-a-nemeckem-adekvatni-konkurent-muze-byt-i-lokomotiva-z-plzne{/qrcodegenerator}
V Evropě postupně získává i certifikáty lokomotiva 109E z Plzně. Z technického hlediska je lokomotiva od Škody Transportation o dost dále, než zmíněný Vectron AC od Siemensu. Stroj z Plzně může dosahovat až rychlosti 220 km v hodině, max. možná rychlost je pak 220 km za hodinu. U Českých drah bude v provozu celkem dvacet těchto lokomotiv. Škoda získala i zakázku pro dodávku kompletních vlaků systému „push-pull“ s řídícím vozem. Kompletní dodávka je určena pro vlaky mezi Mnichovem a Norimberkem, které zastřešuje dopravce BEG spadající do konsorcia Deutsche Bahn.