Od pondělí tohoto týdne vypravují České dráhy na rychlíky z Prahy přes Plzeň do Chebu modernizované vozy Bbdgmee236. Jedná se o původní vozy typové řady B. Dopravce tak začíná s modernizací vozidlového parku i na dříve kritizovaných tratích, zejména z Prahy do Děčína a Českých Budějovic. Chebské rychlíky jsou první, na které jsou nové vozy nasazeny.
Nové vozy nabízí klimatizované prostory pro druhou i první třídu. Dále jsou zde instalovány i zásuvky na 230V, jsou vybaveny nástupní plošinou a moderními stolky pro cestující. Toalety těchto vozů mají již uzavřeny vakuový systém. Jejich vyprazdňování bude možné provádět v obratové stanici Cheb po celý den, v Praze pak při nočním odstavení na ONJ (Odstavné nádraží jih).
Do revitalizací a modernizace vozového parku odešlo za pět let 10 miliard
Interiér jednotlivých vozů je rozdělen do několika částí. Především jsou zde klasické šestimístné oddíly, jeden dvanáctimístný velkoprostorový oddíl, nástupní prostory s hydraulickou plošinou pro invalidní vozíky, bezbariérové toalety, oddíl pro umístění invalidních vozíků a služební oddíl. V každé soupravě jsou i stojany pro jízdní a horská kola, celkem pro 12 kusů. V případě přepravy jízdních kol se mění nepovinná rezervace úschovy během přepravy na povinnou rezervaci přepravy jako spoluzavazadlo. Rezervace lze kupovat až do odjezdu vlaku ze stanice.
Vůz je vybavený moderními, textilem potaženými sedačkami. U vybraných míst jsou nově řešené stolky vhodné pro práci nebo stolní hry a elektrické zásuvky 230 V 50 Hz pro napájení drobné elektroniky cestujících, např. mobilních telefonů nebo notebooků. Pohodě při cestování, hlavně v letních dnech, přispívá klimatizace a o průběhu cesty jsou zákazníci informováni audiovizuálním informačním systémem.
Bezpečnosti cestování přispívají nové nástupní dveře. Jsou snadno ovládané tlačítky a za jízdy blokované proti otevření. Podvozky typu GP 200 byly rekonstruovány, doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu a vůz je nově vybaven tzv. EP brzdou, která umožňuje vyšší stupeň bezpečnosti při jízdě tunely do délky 5 kilometrů.
Rychlíky do Děčína a Českých Budějovic
Nové předisponování osobních vozů bude probíhat i díky nákupu jednotek Viaggio Comfort pro linku z Prahy přes Brno a Břeclav do Vídně a Villachu. Z těchto tratí bude mít dopravce až padesát vozů z kategorie vlaků EuroCity a InterCity. Nově předávané a revitalizované vozy provozovateli jsou ovšem pomalejšího tempa. Dopravce zároveň v letošním roce odeslal na tři desítky osobních vozů do generálních modernizací. Děčínské rychlíky dostanou nejspíš nové vozy až v příštím roce.
Rychlíky do města Budvaru obnoví České dráhy dle rychlosti vracejících se vozů z oprav. Pro České dráhy se vozy modernizují v Šumperku a Krnově. Na Slovensku pak v Žilině. V současné době provozuje dopravce už více jak 500 klimatizovaných vozů. Ty jsou většinou nasazovány na mezinárodní vlaky a D1 Express mezi Prahou a Brnem.
{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1698-od-pondeli-jezdi-z-prahy-do-chebu-nove-modernizovane-vozy-drahy-obnovi-i-rychliky-do-decina-a-ceskych-budejovic{/qrcodegenerator}
{snippet 101}
- Zpoždění čtyři roky. Škoda Plzeň předala národnímu dopravci oficiálně lokomotivy 109E
- Startuje oprava D1. Národní dopravce mezi Prahou a Brnem zlevní jízdné až o 60 korun
- Národnímu dopravci přibývají cestující. Díky obnově vozového parku
- Firma Pars dodala národnímu dopravci poslední Regionovu
- Od dělnického vlaku po hypermoderní a vysokorychlostí jednotky RailJet
- Dráhy zmodernizují 25 let staré vozy pro dálkové spoje
{snippet 120}