Sezení v soupravách metra, které jezdí na linkách A a B, se promění. Rozhodli o tom Pražané v anketě pražského dopravního podniku (DPP). V hlasování se vyslovili pro to, aby se některé samostatné sedačky ve vozech otočily o 90 stupňů ke směru jízdy. K otočení sedadel přistoupila metropole již předloni, avšak jen v některých soupravách. Pasažéři kvůli tomu sedí zády ke stěně.
„Máme k dispozici výsledky online ankety, které nám zřetelně ukazují na preference cestujících. Z ankety jednoznačně vyplývá oblíbenost ‚jednosedaček‘,“ uvedl mluvčí DPP Daniel Šabík pro deník Metro. V hlasování se pro sedačky otočené o 90 stupňů ke směru jízdy, při níž mají pasažéři vytočené nohy do uličky, vyslovilo přes 62 procent lidí.
Podle Šabíka to může být i důsledek pandemie koronaviru, kdy si lidé zvykli na to držet si od ostatních cestujících rozestupy.
Praha přistoupila k otočení sedadel v některých soupravách metra na linkách A a B již předloni. Učinila tak na popud náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě).
Nyní představenstvo dopravního podniku projednalo výsledky ankety a rozhodlo, že bude v otáčení „jednosedaček“ pokračovat i ve zbylých soupravách 81-71M. Úprava sedaček by měla být dokončena začátkem tohoto podzimu.
„Kvůli úpravám ‚jednosedaček‘ nebudeme cíleně odstavovat vlaky metra z provozu, ale úkony budeme koordinovat tak, aby vše proběhlo v rámci plánovaných oprav,“ doplnil Šabík.
Z technického hlediska je možné otočit jen sedadla v soupravách typu 81-71M novějších výrobních sérií, které jezdí právě na trasách A a B. V soupravách M1, které fungují na lince C, to nejde kvůli jiné dispozici sedaček, způsobu jejich upevnění a prostoru ve vagonu.
Krátký dotazník, do kterého se mohl během dubna zapojit každý, kdo se pražským metrem sveze aspoň jednou týdně, se skládal z dvanácti otázek. Respondentů se ptal dále třeba také na to, jestli v metru raději sedí, či stojí, nebo sedačky z jakého materiálu upřednostňují.