PRVNÍ EUROSPRINTER | Největší český soukromý nákladní železniční dopravce, společnost Advanced World Transport (AWT), převzala první ze tří moderních elektrických vícesystémových lokomotiv Siemens typu ES64 U4.
Koupě nových strojů, známých také pod názvem Taurus, je součástí postupné modernizace vozového parku AWT, který v současné době čítá přibližně 160 lokomotiv a 5500 železničních vozů. Zbývající dvě lokomotivy stejného typu budou předány AWT do konce roku.
První ostré provozní nasazení sněhově bílé lokomotivy s logem AWT plánuje společnost ještě do konce letošního roku. „Tato akvizice nám umožní poskytovat služby takzvaně bezešvým způsobem. Lokomotivy totiž mohou být díky variabilitě zabezpečovacího zařízení provozovány na území více států, kromě České republiky i v Německu, Rakousku a Maďarsku. Ohromně přínosná pro přepravu nákladu je také tažná síla lokomotiv, která dosahuje až 300 kN,“ říká David Kostelník, provozní ředitel společnosti AWT.
Společnost AWT postupně nabízí své služby v dalších státech Evropy. Již dnes provozuje dopravu vlastními lokomotivami na území České republiky, Slovenska, Maďarska a Polska. Nejbližším cílem naší společnosti je nárůst výkonů na koridoru Balt – Jadran vedoucím z Gdyně a Gdaňska do Koperu či Rijeky.
Dopravce AWT vytvořil roční obrat za rok 2012 v celové výši 3,8 miliardy korun, což je od roku 2011 pokles o 51 milionů korun. Firma zaměstnává 1550 zaměstnanců, a její dceřiné společnosti jsou Rosco, Belterminal a Čechofracht. Své zájmy ve firmě má i Zdeněk Bakala.
Pro dopravce jsou nákupy nových elektrických lokomotiv klíčové. Od druhé poloviny tohoto roku firma vyhrála tendr na dopravu uhlí ze Severočeských dolů pro elektrárnu ve Chvaleticích. ČD Cargo tak díky své obvyklé apatii přišlo meziročně o více jak 720 milionů korun.