PRAHA – Současnému šéfovi národního dopravce České dráhy končí smlouva 31. prosince tohoto roku. Představenstvo zatím za celou dobu pěti měsíců, kdy byl odvolán dlouholetý šéf firmy Petr Žaluda, nebylo schopno zavést nový systém v odměňování špičkových manažerů Českých drah. Zelený přitom není u Českých drah žádným nováčkem. České dráhy již v minulosti vedl, a na Ministerstvu dopravy má pověst spíše zpátečnického manažera.
Ostatně to se potvrdilo i při jeho opětovném jmenování, kdy jej za dosti netransparentních podmínek bez výběrového řízení dosadil do pozice top manažera ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Dalibor Zelený má představenstvem schválené i odměny. Za celých pět měsíců kdy firmu vede, dostane v bonusech více jak 850 tisíc korun s měsíčním příjmem 440 tisíc korun.
Za vysoké odměny a nadstandartní platy byl v minulosti kritizován právě Petr Žaluda. Zelený tak dosahuje na stejné odměny i plat jako tehdy Žaluda. Nutnost šetřit, zvolit jasná pravidla a odměny za výsledky hospodaření firmy jako celku, nabrala v konečném výsledku zcela shodnou formu odměňování z dob působení Petra Žaludy v čele národního dopravce.
Veškeré argumenty které Zdeněk Žák prezentoval v médiích na adresu Petra Žaludy, jsou v mnoha ohledech dosti zástupné a vytrhují mnohé reálie ze svých skutečností. Žaluda skončil u drah v červenci. Byl mj. kritizován za velké zadlužení firmy, což bylo způsobeno především obnovou vozidlového parku dopravce.