NĚMECKO – Pokud rádi cestujete vlakem na větší vzdálenosti, a jedná se k tomu i o typ vlaku ve kterém je umožněna i přeprava osobního automobilu, tak jsou následující řádky určeny právě pro vás. Deutsche Bahn se chystá v následujících letech výrazně omezit přepravy automobilů u dálkových vlaků.

Stejně jako tomu bylo i u nedávného omezení vlaků kategorie Euro Night, pro které byla přítomnost německých drah klíčová, hledají dráhy úsporná opatření skutečně za každou cenu, mnohdy ale na ne zrovna vhodných místech. Pohodlí při cestování, na které si člověk rychle dokáže zvyknout, a kdy prakticky cestujete na dlouhé vzdálenosti do cíle odpočinutí, může být v brzké době problém. Pokud se Deutsche Bahn chystá zredukovat počty dálkových spojů s umožněním přepravy i svého osobního automobilu, obdrží i velkou kritiku od cestujících.
Všechny přepravy na dálkových spojích skončí s rokem 2017

DB ale v současné době nemusí jen šetřit, velkou část zisků jí odčerpávají i desítky autobusových dopravců, kteří po anulaci tzv. „železničního zákona“, který umožňoval desítky let vlastnit monopol na přepravu všeho a všech, se dostává DB do pozice tržního mechanismu který ale v mnoha ohledech naráží na své minely.

{snippet 101}

Nevyhnutelný zánik tolik oblíbeného cestování s vlastním vozem skončí sice za dva roky, nicméně i po tu dobu se dá očekávat i jistý ústupek, stejně jako tomu bylo s rušením „internacionálních“ spojů EN a CNL dnešní doby. Deutsche Bahn tak naráží na strop, odkud už nevede další možnost rozvíjení tak silného produktu. Kulhavou nohu má v tomto případě i špatně odvedený marketing, a ačkoliv soupravy dálkových vozů jsou řazeny i v počtu 10-13 vozů, každá z těchto souprava má v řazení i 5 speciálních vozů pro přepravy osobních automobilů – je údajně rentabilita v červených číslech.

ALL IN 1 exclusive s tradicí dlouhou 85 let

Německý státní dopravce se chce v dohledné době orientovat na přepravy nákladních vozidel systému ROLLA, ve které je dominantem spíše ÖBB v Rakousku a TRENI v Itálii, DB má i v tomto segmentu spíše nulové aktivity. Sahat ale po úsporách tam kde to vyloženě evokuje k nespokojenosti cestujících, je více než zvláštní.

Historie auto-vlaků sahá na začátek roku 1930 minulého století, kdy na koleje tehdejších drah vyjel zcela první osobní vlak s možností přepravy osobních automobilů. Pro Německo to byl doslova hit i prestiž v jednom. Auto-vlak přežil i velký boom letecké dopravy koncem osmdesátých let minulého století, kdy se podstatně více otevřelo nebe i pro zámořské i evropské dopravce, přežil dokonce i pád zdi v Berlíně, i následnou resocializaci východního bloku přičleněného o rok později k západu. I když v té době byla existence skutečných internacionálně-socialistických vlaků přátelství pomalu sečtena, auto-vlak zůstával v Německu stále populární.

V roce 1988 provozovala Deutsche Bahn celkem 2929 dálkových spojů, na kterých v případě 484 spojích bylo možné cestovat i s vlastním automobilem či motocyklem. V polovině devadesátých let existoval i několik orientálních spojů, což bylo hlavně spojení v letních měsících auto-vlakem do Řecka nebo Turecka. Cesta do Istanbulu zabrala dlouhých 28 hodin, ale na tehdejší železnici nic neobvyklého.

Peníze a šetření až na prvním místě

Deutsche Bahn nabízí v současné době už jen minimální počty auto-vlaků, ve kterých je ale podstatná část vedena jen pro letní měsíce, zbytek pak provozují ostatní železniční správy z Rakouska a Švýcarska, kde naopak auto-vlaky i nadále rozšiřují, zejména o destinace v Rumunsku nebo jižně do Itálie. Solitérem pak je Francie, která s monopolní SNCF nabízí celou škálu speciálních auto-vlaků brázdících koleje od severu na jih, případně na západ od východu, výchozím bodem pak jsou města Nancy nebo Metz a Reims.

Německé DB tak nechávají přežívat zatím spojení do Innsbrucku a Villachu v Rakousku, dále pak do Narbonne ve Francii a do Alessandrie a Piemonta v Itálii. Do roku 2017 pak skončí oblíbené spojení auto-vlakem mezi Hamburkem a Mnichovem, nebo Hamburkem a Lörachem. Rakouské ÖBB i hodlají i nadále provozovat spojení Vídně s Hamburkem a Düsseldorfem.

Zatím odpočíváte – auto jede. Aneb: zpackaný marketing DB

Vedení logistiky Deutshce Bahn přičítá úpadek a redukci auto-vlaků ze strany nezájmů cestujících. To je ale silně pokrytecký a zástupný argument, protože v první řadě je nutné lidem říci „mám tady něco, co se vám bude líbit, a rozhodně si to zamilujete..“ nic takového se ale nestalo, ačkoliv je marketing jednoho z největších železničních dopravců Evropy vskutku úspěšný, v případě podpory auto-vlaků je spíše odfláknutý! DB kontruje tím, že za rok 2014 využilo auto-vlaky pouze 200.000 cestujících – tedy přepravených jednotek automobilů, což je na roční počet přepravených osob 129 milionů dost málo, údajně.

Mladí lidé dnes cestují jinak, nevlastní automobil, a vyhledávají co možná nejlevnější způsob přepravy sebe i svých blízkých, zní z centrály DB. Nicméně šéf německého autoklubu Johannes Heubner namítá, že zrušení auto-vlaků bude pro samotné DB velkým problémem, a stěží to svým zákazníkům bude v roce 2017 vysvětlovat. Pokud něco někde nefunguje tak jak by si provozovatel představoval, nemůže vytvářet kolektivní vinu, ale porozhlédnout se po vlastních chybách – což je skutečně nepovedený marketing, uvedl.

Kritikou nešetří ohledně plánovaného rušení všech auto-vlaků ani největší organizace v Německu ADAC. Součást portfólia cestovních kanceláří, jsou právě i nabídky tohoto pohodlného cestování na dlouhé vzdálenosti do Švýcarska, Itálie nebo Rakouska ze severu Německa.

Auto-vlaků nicméně ubírá zákazníky i stále více v Německu oblíbený koncept Carsharing – tedy sdílení osobního automobilu s více lidmi v jedné ose trasy. Svůj podíl chtějí mít i logistické firmy které po silnici přepravují pro automobilky i vozidla do prodejen. Často se stává, že speciální trailery na takové přepravy, jezdí po vyložení v Německu do vzdálených destinací zcela bez využití. V tomto segmentu nejspíš obdrží Deutsche Bahn poslední hřebík do rakve, kdy za dva roky skutečně všechny auto-vlaky plánuje zastavit. Uvidíme..,

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments