Na Slovensku se v příštím roce bude volit, a některé strany už vyhlašují smělé plány co s veřejnými penězi. Robert Fico tradičně jde s hodnotami rodiny a sociálního státu, kde mj. chce ještě větší podíl veřejné dopravy zdarma. Jisté, to v případě výhry ve volbách, nebude mít ani Radim Jančura, kterému se podařilo vytěsnit státního dopravce ZSSK z tratě Bratislava – Košice.
Novodobý dopravní socialismus v praxi
Robert Fico chce větší podíl autobusových linek které budou přepravovat i větší počty cestujících, a to především zdarma. Stát tak bude už k systému, který Ficova vláda zavedla koncem roku 2014, doplácet dalších 30 milionů Eur ročně. Plán má ale jasně stanovená kritéria, která musí jednotlivý dopravci i kraje splnit.
Především by se mělo jednat o kompletní integraci mezi železniční a silniční dopravou. Nesmí docházet k duplicitě spojů a linkového vedení, a nakonec si Robert Fico přeje větší ochranu státu pro svého dopravce ZSSK, což může být výhledově problém především pro soukromé dopravce, předně na železnici.
K oné přepravě zdarma, chce Ficův druhý plán zamezit tolik zmiňované kanibalizování linkového vedení, do kterého mohou spadat i dopravci se svými vlaky na jedné trase, což zatím Ministerstvo dopravy neřeší, ačkoliv tento týden došlo k plánovanému stažení všech vlaků IC ZSSK z trasy Bratislava – Košice.
Své nemá jisté ani Radim Jančura
I když si cestovné zdarma našlo své kritiky, státem vlastněný dopravce ZSSK dokázal do vlaků dostat i takové cestující, kteří dříve dávali přednost spíše vlastnímu vozidlu nebo autobusové přepravě. Je nutné však připomenout, že ačkoliv se jedná o status veřejné přepravy zdarma, tak zdarma zase tak není.
Na jedné straně někdo službu využije, na straně druhé ji musí někdo jiný zaplatit, což může být i člověk který běžně přepravy po železnici nevyužívá, a prakticky se jedná o přelévání peněz z jedné přihrádky do druhé.
Ficův první balíček dopravy zdarma se sice povedl, ale stát i nadále vynakládá na všechny takto přepravené cestující daleko větší podíl z veřejných peněz, a tedy i z daní svých občanů, což je problém hlavně u dopravce RegioJet, který koncem listopadu pohrozil stažením vlaků ze zmíněné trasy mezi hlavním městem a Košicemi.
Ustupují nakonec ZSSK, kde se za tímto nečekaným odchodem může skrývat hlavně strategický postoj, jak se přihlásit se zcela novým vozidlovým parkem do tendru na vlaky Bratislava – Banská Bystrica, a nakonec není vůbec jisté, zda se po volbách RegioJet s Radimem Jančurou ze Slovenska, konkrétně z trasy do Košic nestáhne už skutečně sám.