Portál NEOVLIVNI.cz tento týden zveřejnil poměrně skandální informaci, kdy popsal utajovanou schůzku v tenisovém klubu v Prostějově, která následně vyústila v platbě stovek milionů korun pro Škodu Transportation. České dráhy tak v současné době čelí daleko většímu politickému tlaku, než tomu bylo v minulých letech, a to je znepokojující.
Faltýnkův klan – rodinná dojírna státu
Schůzka, na které byl jak místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek, tak i šéf Škody Tomáš Ignačák. Ačkoliv nemá Faltýnek s národním dopravcem České dráhy nic společného, zvláštní interesance ale je zjevná. Faltýnek má velmi dobré vztahy s Andrejem Babišem. Zde je nutné připomenout, že České dráhy do posledního dne před platbou, odmítali platbu téměř 800 milionů korun zaplatit. Schůzka na ose: Faltýnek – Ignačák je tak pro vládní koalici výbušné téma.
Faltýnek nejspíš problémy umí sám vyhledávat. Poměrně zvláštní mediální postavení zaujmul i v době, kdy jeho syn získal z veřejných peněz dvě placené funkce. Tou první je židle v městské firmě Teplárny Brno, a dokázal se prosadit i v pozici asistenta poslance Rostislava Vizuly. Faltýnek starší před vstupem do politického angažmá přitom součinnost rodinných příslušníků – politiků, silně kritizoval. Problematické bylo i působení družky Jaroslava Faltýnka u Českých drah.
Lenka Linhartová měla na starosti marketing a propagaci Českých drah, sama pak byla přímo zaměstnancem. Po silné kritice musela odejít. Doposud Jaroslav Faltýnek tvrdí, že své družce k postu šéfky marketingu a propagace nepomohl, což nyní ve světle lednové schůzky s šéfem dozorčí rady Ferancem, působí spíše komediálním vystoupením špatně placených klaunů. Lenka Linhartová proto i nadále pracovala pro dráhy externě, za což měsíčně pobírala 100 tisíc korun. Střet zájmu ale eskaloval tak vysoko, že skončila i jako externistka. Ukázalo se, že jako soukromá osoba vlastní mediální a propagační agenturu, která pak mohla získávat i zakázky od drah. Už tehdy Milan Feranec o Linhartové věděl, a není proto pochyb, že ji do vedení marketingu sám prosadil, Faltýnek taková tvrzení i nadále odmítá.
ANDREJ BABIŠ: To, že České dráhy zaplatily Škodě, považuji za skandální. Tato firma dlouhodobě dráhy a dopravní podnik města Prahy vysává nevýhodnými smlouvami. Od Faltýnka budu určitě chtít vysvětlení,” sdělil ministr financí.
Škoda Transportation čelí dlouhodobě kritice, která je obestřena vývojem a montáží lokomotiv 109e řady 380. České dráhy tak provozují jedny z nejdražších lokomotiv v Evropě, a na Škodu padá tak kritika, že si celý vývoj nechala od státem vlastněného dopravce prakticky zaplatit. Na celé kauze by tak mimo hlavního sporu o termíny dodávek lokomotiv nebylo nic divného, kdyby součástí rozhodčího arbitrážního soudu nebyl Radek Pokorný, který Škodě poskytuje právní služby, a zároveň byl i ve skupině arbitrů.
Feranec s máslem na hlavě
Prostějovská schůzka tak vyvolala silnou kritiku, zda a do jaké míry je možné, aby politik který s konkrétním resortem nemá nic společného, ovlivňoval rozhodnutí, která mohou být následně sérií indicií pro orgány činné v trestním řízení. V tomto případě se jedná o konkrétní ovlivňování státem vlastněného dopravce, kdy Faltýnek přímo obešel postavení dozorčí rady drah ve sporu s firmou Škoda, a sám tlačil na Milana Ferance (předseda dozorčí rady), aby stanovisko rady přehodnotil, což se následně i stalo. Dozorčí rada Českých drah totiž platbu sporných 800 milionů korun odmítala vyplatit, po schůzce v Prostějově je ale vše jinak.
Klientelismus, který v Prostějově vyšplhal na vyšší level politického ovlivňování – lobby, tak nejspíš opět ukáže, do jaké míry mají politici v ovlivňování státem vlastněných firem rozvázané ruce, a do jaké míry jsou právně nepostižitelní. Pro hnutí ANO jde prakticky o pojistku vytaženou z granátu, neboť tak výbušné téma, které Jaroslav Faltýnek spustil, otřásá od začátku roku i Nadačním fondem proti korupci, ve které byl i vlivnou figurou sám Andrej Babiš. Nyní je ale vše jinak. Babišovi tak nejspíš vaz zlomí jeho spolupracovníci, sám totiž jejich kočírování nezvládá, ačkoliv v době předvolební, sliboval na billboardech po celé zemi něco jiného.
Milanu Ferancovi tak nejspíš schůzka ve formě „prostějovských bankéřů“ zlomí v dozorčí radě vaz. Škoda Transportation, která doposud nechce odtajnit své skutečné vlastníky s anonymními akciemi na doručitele, čelí kritice stále i z pražského dopravního podniku, i když i zde došlo k patrnému narovnání smluvního vztahu. Pro Škodu jsou dráhy už z minulosti klíčové, dodává ji kolejové vozidla už více jak jedno století, nicméně i podezřele „ohýbání“ smluv na dodávky vlaků, bylo předmětem celé škály diskuzí a kritiky.
Minimálně tak Škoda ztrácí svého klíčového zákazníka, který v následujících pěti letech hodlá za nové vlaky utratit až 13 miliard, Škoda tak nejspíš u porcování tak velkého sousta nebude, případně bude jen participovat ve formě subdodavatele pro jiné výrobce ze zahraničí. Nebude u toho nejspíš už ani Milan Feranec, nakonec ale vše může dopadnout ještě jinak.