Čínská společnost Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) v prohlášení pro hongkongskou burzu uvedla, že jedná o koupi plzeňské strojírenské skupiny Škoda Transportation. Podle odhadů by za Škodu mohla čínská firma, která je největším výrobcem vlaků na světě, zaplatit 50 miliard korun.

Konečnými majiteli Škody Transportation je podle serveru hlidacipes.org devět fyzických osob. Samotná firma čelila v minulosti řadě stížností na záměrné utajování skutečných majitelů, tedy tzv. akciemi na doručitele. Škoda v roce 2014 vedla i spor s pražským dopravním podnikem, který odběr 250 nových tramvají, podmínil odtajnění skutečných vlastníků strojírenského kolosu.

CRRC má podle serveru zájem o Škodu Transportation proto, že její koupě by Číňanům otevřela dveře na evropský trh. Vlaky čínské firmy se mají objevit za dva až tři roky i v Česku, tři soupravy si od CRRC objednal Leo Express.

Skupina Škoda Transportation je největším výrobcem kolejových vozidel ve střední a východní Evropě. Loni utržila rekordních 18,3 miliardy korun, meziročně o 11 procent více, čistý zisk měla 588 milionů korun. Česká strojírenská skupina vyvezla 54 procent produkce. Nejvíce nyní vyrábí tramvají, největším odběratelem je Praha, Škoda je ale vyváží i do Turecka, Slovenska či Maďarska. Nové tramvaje 27 T zahájily v březnu provoz s cestujícími na první tramvajové lince v Číně. Tramvaje byly vyvinuty pro tamní trh s čínskou firmou CRRC Qingdao Sifang.

Vývoj zaplacený daňovými poplatníky

Na začátku fenomenálního nárůstu tržní hodnoty Škody Transportation jsou veřejné zakázky od Českých drah a pražského dopravního podniku. Ty v podstatě zaplatily vývoj nového, konkurenceschopného produktového portfolia, umožnily vychytat chyby, jichž nebylo málo, a s odladěným produktem, který již měl referenční velké zakázky z domova, následně zahájit prodejní ofenzívu na zahraniční trhy.

Díky velmi pěkným ziskovým maržím zbylo i na akvizice, které zkonsolidovaly velkou část výroby kolejových vozidel v Česku, a dalo se nakupovat i v zahraničí. Svým vlastníků pak Škoda vygenerovala i velmi pěkný, mnohamiliardový dividendový tok.

Fenomenální restart strojírenské jedničky na trhu by nebyl, kdyby nebylo oněch státních zakázek, těch bylo za poslední dekádu více jak 200, a stále přibývají. Škoda i po mediálním skandálu s arbitráží proti Českým drahám má proto ostré lokty, a prakticky si dnes může diktovat své podmínky lépe, než tomu bylo dříve.

Samotnou kapitolou pak jsou lidé napojeni na výrobce, kteří zastávají daňovými poplatníky placené funkce na Ministerstvu dopravy a Místního rozvoje. Škoda je tak v oblasti domácího odbytu naprostým matadorem, a i když se v minulosti pokoušel toto prvenství sesadit Siemens a Alstom, stále díky silnému lobby a politické provázanosti, buduje dál z historie své dobře zavedené jméno.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments