Nákladní železniční dopravce ČD Cargo vybaví do roku 2020 zhruba polovinu svých lokomotiv jednotným evropským zabezpečovacím zařízením ETCS. Celkem čtyři zakázky na vybavení 345 lokomotiv mobilními jednotkami odhadla společnost na 3,7 miliardy korun. Vyplývá to z informací ve Věstníku veřejných zakázek. Jednotné evropské zabezpečovací zařízení má do budoucna umožnit průjezd vlaků Evropou s jediným zabezpečovačem.
 
{loadmodule mod_banners,468 x 60 v článku mezi textem}
 
{jssocials}
 
Dosud byla vozidla ČD Cargo vybavena národním zabezpečovacím zařízením, v případě lokomotiv zajíždějících do zahraničí pak zabezpečovači schválenými pro dané země, řekl Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah, které jsou mateřskou společností nákladní ČD Cargo.
 
Podobně jako Cargo i vlaky Českých drah budou postupně vybaveny zabezpečovači ETCS. Zařízení pro 663 vozidel vyjde na zhruba 6,6 miliardy korun. Na 85 procent z této částky mohou dopravci využít dotaci z evropských fondů.
 
Kromě technologického zjednodušení pro vlaky projíždějící evropskými zeměmi přináší vlakový zabezpečovací systém ETCS nové možnosti pro zvyšování bezpečnosti provozu na železnici. Systém umožňuje například včasné zastavení vlaků před návěstí stůj i bez zásahu strojvedoucího, umí také snížit rychlost vlaku před jízdou do odbočky nebo před snížením traťové rychlosti například před obloukem o malém poloměru, uvedly ČD.
 
ETCS se postupně buduje na tuzemských páteřních komunikacích, celkem má tímto systémem být vybaveno na 2000 kilometrů nejvýznamnějších železničních tratí. Podobné je to v zahraničí, uvedl Šťáhlavský s tím, že některé trati už používají výhradně tento jednotný evropský systém. Příkladem je Švýcarsko, kde v souvislosti s otevřením Gotthardského tunelu, plánovaným na konec letošního roku, přešla Gotthardská dráha na některých úsecích pouze na ETCS.
 
 
ETCS zajišťuje, že vlak jedoucí po trati nepřekročí podmínky zajištěné pro jeho jízdu. Jedná se o podmínky dané stavebním stavem trati, o podmínky zajištěné zabezpečovacím zařízením, ale i o podmínky dané vlastnostmi samotného vlaku. Podstatnou vlastností tohoto systému je schopnost jeho spolupráce s nejrůznějšími druhy stávajících železničních zabezpečovacích zařízení a jednotné vyjádření podmínek jízdy pro strojvedoucího. Právě tato vlastnost zajišťuje interoperabilitu železničního systému.
{loadmodule mod_banners,300 x 600 v článku}
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments