Ministerstvo dopravy se poslední dobou zhlédlo ve dvojúrovňové železniční dopravě. Znamená to, že na zmodernizované koridory chce vedle tradičních rychlíků vysílat více vylepšených a rychlejších expresů, které obslouží pouze největší města na trase. Takové expresy vyjedou od poloviny prosince z Prahy na jih do Českých Budějovic a Lince.
{loadmodule mod_banners,468 x 60 v článku mezi textem}
{jssocials}
Nejnovější plán ministerstva pak hovoří o rozšíření tohoto modelu i na tratě z Prahy přes Plzeň do Mnichova a Chebu. Vyplývá to z materiálu, který chce ministerstvo dopravy předložit do konce listopadu vládě.
„Konkrétně to znamená, že budou provozovány expresní vlaky nové linky Ex6 střídavě v relacích Praha–Mnichov a Praha–Cheb, přičemž tyto vlaky pojedou bez zastavení v celém úseku Praha–Plzeň,“ píše se v dokumentu, který právě prochází mezirezortním řízením.
Podle mluvčího úřadu Tomáše Neřolda budou plzeňské expresy zavedeny za rok v prosinci. Počítá se s přímým zadáním Českým drahám. Zatím přitom není jasné, kolik stát za novinku zaplatí na dotacích.
„Cena bude záviset na konečném rozsahu dopravy, tato otázka bude řešena i s dotčenými regionálními objednateli,“ uvedl Neřold. Budou to však nejméně desítky milionů korun. Za letošní zavedení osmi párů expresů z Prahy na jih Čech stát přihodí drahám 85 milionů korun.
Dráhy by měly mít plzeňskou zakázku jistou do prosince 2024. Na druhé straně stát na trati zachová i rychlíky, a to na lince Praha–Plzeň–Klatovy. Ty obslouží i menší města na trase, například Beroun, Zdice či Rokycany. Rychlíky chce přitom stát zadat naopak na základě otevřené soutěže. Může se tak stát, že na stejné trati se budou křižovat expresy Českých drah s rychlíky konkurenčního dopravce.
{loadmodule mod_banners,468 x 60 v článku mezi textem}