Když Radim Jančura v roce 2011 vstupoval na koleje se svými žlutými vlaky, plánoval až sedm vozových tříd, tedy dle konkrétních služeb nabízených na palubách jeho vlaků. Sedm vozových tříd sice zavedeno nebylo, dopravce ale postupem času vyfasoval přívlastek „low-cost“, tedy velmi levný.
Nejnižší standard cestování, umožní postupné osekání všech doplňkových služeb během cesty. Mezi takové služby patří nabídka tisku, káva zdarma ap. Cestující, kteří se tak obejdou bez jmenovaných nabídek, mohou mezi Prahou a Brnem cestovat za 99 korun. Jančura tuto službu nazval čtvrtou cestovní třídou – tedy low-costem. V tomto bodě by pak měl začít jednat předně ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže), který současný cenový vývoj na domácí železnici mezi dopravci šetří.
Skutečný problém je modernizace D1, o ČD ani moc nejde
Čtvrtou cestovní třídu zavede společnost RegioJet od března. Dopravce plánuje prodávat jízdenky low-cost o pětinu levněji, tedy do vozů, kde nebude probíhat právě standard doposud nabízených palubních služeb. Cenové rozpětí Standard, Relax a Business, zůstane podle vyjádření dopravce na stejných cenách jako nyní.
Dopravce se tak bude snažit přesvědčit pravidelné cestující, kteří doposud využívají mezi Prahou a Brnem právě autobusy RegioJet, a chtít je tak nalákat na velmi levné a výhodné jízdné. RegioJet se k tomu obává i letošního startu rozsáhlého počtu jednotlivých stavenišť modernizace dálnice D1. Ta má probíhat hned v 16 úsecích, kde nejdelší dosáhne s limitovaným průjezdem vozidel až 18 kilometrů.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský uvedl, že zatím budou cenový vývoj na lince mezi oběma městy sledovat. Dnes RegioJet nabízí nejnižší ceny jízdného za 140 korun, low-cost třída nabídne ale již zmíněných 99 korun, což by dle drah mělo zajímat i kompetentní úřady.
Paradoxně si tak Radim Jančura v minulosti za údajné podnákladové ceny státem vlastněného dopravce stěžoval. Od března ale nabídne cenové rozpětí, které minimálně nekoresponduje s jeho nedávným tvrzením, že České dráhy jeho podnikání poškozují, když sám značně podstřelené ceny od skutečných nákladů, začne nabízet ve svém rezervačním systému.