Patinování – jinak také úprava čehokoliv do podoby opotřebenosti jak časem, tak i povětrnostních vlivů. Lze to specifikovat do několika fází. Patinování v modelové železnici je jedno z těch více kreativních, vyzkoušet lze téměř cokoliv. Technik se nám nabízí více, od pigmentace, airbrush, nebo samotné a složitější techniky dle reálných foto-dokumentací skutečných předloh.
Členit lze toto do dalších bodů: předloha – jedná se o skutečné převedení opotřebenosti daného objektu do objektu toho modelového. Zde budeme vycházet především z drážních budov a zařízení, provozních prvků jako jsou nákladní vozy, lokomotivy a nebo po kolejové prvky. Budovy se patinují asi nejlépe. Pracovat lze s pigmenty, nástřikem a rozmazáním. Budete tvořit šmouhy na fasádách, mastnotu kolem hrotů výhybek a přestavníků, mastnotu v kolejích kde dochází k odstavování motorových lokomotiv v depu a mnoho dalšího…
Patinováním lze docílit perfektních výsledků, nemusíte být zrovna profesionál, stačí mít trochu kreativity a fantazie – a výsledek se dostaví zaručeně. Variant a způsobů proveditelnosti samotné patinace je na každém z nás. Každý si bude volit nejspíše svojí techniku i materiál. Přikláním se více k možnosti terréního průzkumu s fotoaparátem, foťte cokoliv, mastnotu v kolejišti, špínu a oleje kolem odstavných a kusých kolejí pro hnací vozidla, korozí hodně zasažené ploty, okapy drážních budov a střechy přístřešků na nástupištích. Opotřebenost nákladních vozů všech kategorií ap.
Toto lze pak přenášet libovolně na model dle skutečných dokumentací které si sami provedete v terénu. Návody jak docílit např. šmouhy na motorových hnacích vozidlech, nebo korozi cisteren a jejich stoky kapalin od hlavních vpustí kolem bočních stran – to vše si v tomto novém seriálu budeme popisovat.
Na samotnou patinaci není žádný patent, především je nutné hodně zkoušet s pigmenty, barvou, modelářským prachem apod. platí zde i užívání jiných ne-modelářských materiálů. Myslím tím především cigaretový tabák a jeho popel, stromová kůra rozemletá na miniaturní kousky (je třeba dobře vysušit!), nebo tvorba skutečných železných pilin pro nákladní vozy – přeprava železného šrotu.
Na tento seriál bude navazovat i další, a to tvorba nákladů pro nákladní vozy – i tyto náklady budeme patinovat a upravovat do jistého stádia stáří, opotřebenosti, špíny kde jde o mastnostu a prach. Pro patinaci nákladů budou použity patinované materiály: balza (pro podélně řezané díly kmenů stromů a dřevěné pražce), drátky od 0,1 mm. – 0,3 mm. průměru (pro cívky trolejového vedení a svazky drátů jako polotovary), různé štěrky pro náklady uhlí, písků a štěrků pro kolejová podloží. Nákladů se jeví více, popíšeme si je ale později mimo tento seriál.
Servis
veškeré materiály pro patinování bude možno nakoupit v těchto stránkách, v dnešních dnech připravujeme seznam výrobců-dodavatelů, vše uvedeme v magazínu, sledujte obsah stránek.
Jedná se především o vstupní artikly:
1. barvy a)matné b)polomatné c)lesklé (barvy několika výrobců)
2. laky pro vrchní konečnou úpravu a,b,c jako u bodu 1
3. pigmenty a vosky
4. štětce
5. tmely
6. stříkací a airbrush pistole s kompresory ad.!
Seriál bude mít své doprovodné zdroje foto-dokumentací redaktorů SCT (Steam Club Team) jmenovitě:
* Dokumentace – drážní zařízení a stavby
* Dokumentace – nákladní vozy
* Dokumentace – hnací vozidla epochy ČSD/ČD
Později se z těchto foto-dokumentací vyčlení jednotlivé položky na další sekce.
Další sekce budou floristika a její patinace a užití v modelovém měřítku. V seriálu se také koukneme na praktiky KRAKELOVÁNÍ – jedná se o celkem neznámou praktiku, kde principem této techniky je, že mezi dvě kontrastní barvy se nanáší krakelovací lak, který způsobí, že horní barva popraská a v trhlinách se odhalí spodní nátěr. Vznikne tak dojem starého popraskaného povrchu. Rozhodně i zde platí, že někdy méně je mnohdy více. Proto opravdu vyjděte do terénu a prozkoumejte skutečné železniční stavby a zařízení – hnacích vozidel včetně !!!!!
Pro úpravu je vybrán vůz Ommp 50 od firmy Roco. V námi zamýšlených místech seškrábeme vrchní barvu – tím docílíme několika skvrn po celém voze. Použijte k tomu ostrý hrot, skalpel nebo velice jemný skelný papír – ten nám může navodit i lehké vystoupnutí plastového odlitku, jinak hrubého na omak.
Patinou jsou kompletně upraveny i spodní partie rámu vozu, ložiska a brzdových čelistí. Barvu lze použít přímo rezavo-hnědý mix (lze libovolně rozředit) dle toho jaký odstín nám bude více vyhovovat, buď více rzi a nebo méně ale více mastnoty atd. Také nárazníky dostanou lehký povlak.
První celistvé stříkání airbrush pistolí! Rozstřikujeme v tomto stádiu světle-hnědou (hodně ředěnou barvu) přes nápravy vozu, ložiska a od spodního směru i bočnice vozu. Letmo jsem přestříkl u horní části vozu, hlavně partie v rozích prolisů. Zde již docházíme k použití pigmentů koroze.
První část je za námi! Jakmile všechny barvy zaschnou (24-36 hod. je jistota!), stříkneme první úpravu lakem Wemba který je pro patinované modely asi nejlepší volbou, použít lze ale cokoliv. Zde, v první fázi se jedná o lak s 40% černé barvy zředěné na 50%.
Po zaschnutí prvního laku (cca. 3 hod.) přichází druhý chod – patinování další vrstvou ředěné barvy.
Zde již budeme pracovat pouze se štětcem. Jako barvu použijeme tentokrát olejovou barvu do které přimícháme na jemně rozdrolené kousky světlé křídy. Tuto barvu nanášejte do prostor pantů, rohů prolisů a do míst, kde se zdržuje mastnota a nebo kde se často drží dešťová voda.
Po zaschnutí máme poslední fázi, a to vrchní lak-matný… na brzdové čelisti je použita barva kov-stříbro.
Model je kompletní, patinování mu dodalo kus velké hodnoty vnímání majitele takového modelu. Mě osobně se tento způsob velice líbí, je škoda, že hodně modelářů se právě patinování velice bojí. Tak tedy příjemnou zábavu a zimní večery u svých modelů A.L.