V neděli 9. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2019. V Pardubickém kraji se rozsah provozu mírně navýší. K největší změně dojde na trati 238 Pardubice – Havlíčkův Brod, kde začne platit zcela nový jízdní řád. Ten přinese rozšíření nabídky spojů, jejich mírné zrychlení a zpravidelnění. Na ostatních tratích jsou změny pouze menšího rozsahu. Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2019.
Rozsah regionální vlakové dopravy v Pardubickém kraji zůstává dlouhodobě stabilní, vlaky by měly v příštím jízdním řádu ujet 4,87 milionů kilometrů. V rámci zapojení do IDS IREDO nedochází k žádným změnám, nově bude možné využít jízdenky IREDO i ve třech vlacích vyšší kategorie (IC 573, IC 575 a Ex 120).
Hlavní změny v jízdním řádu regionálních vlaků v Pardubickém kraji
- Zásadní změna jízdního řádu na trati 238 Pardubice – Havlíčkův Brod, která přinese zkrácení cestovních časů a zvýšení nabídky spojů. Nově bude možné cestovat, byť s přestupem v Hlinsku v Čechách, mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem prakticky po celý den i týden každé dvě hodiny, přičemž v úseku Pardubice – Hlinsko v Čechách bude i nadále možné většinou využít moderní motorové jednotky RegioShark.
- Stažení motorových vozů ř. 810 z trati 018 Choceň – Litomyšl, kde budou nasazeny pouze jednotky Regionova a v omezeném rozsahu také motorové vozy ř. 841 RegioSpider.
- Doladění a zlepšení spojení na trati 024 mezi Ústím nad Orlicí a Mlýnickým Dvorem, kde bude o víkendu nově možnost cestovat elektrickými jednotkami RegioPanter.
- Rozšíření a zpravidelnění spojení mezi Čáslaví a Třemošnicí.
- V souvislosti se změnami na trati 238 se mění také jízdní řád na trati 261 Žďárec u Skutče – Svitavy, a to zejména v úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice.
Změny v jízdním řádu vlaků ČD na jednotlivých tratích Pardubického kraje
Trať 010 Kolín – Pardubice – Česká Třebová
V základu zůstává zachována stávající koncepce osobních vlaků Kolín – Pardubice – Česká Třebová s významnými přestupními vazbami v Kolíně, Pardubicích a Chocni. V průběhu dne dochází jen k drobným změnám. Ty hlavní jsou následující:
- Na ranní vlak Os 8653 z Kolína (odj. 6:06) do Pardubic hl.n. (příj. 6:52) bude nasazena elektrická jednotka InterPanter. Obdobně pak v neděli na Os 5033 z Pardubic hl.n. (odj. 6:51) do České Třebové (příj. 7:50), která bude následně pokračovat jako R 861 do Brna hl.n.
- Zrychlí se víkendové spojení z Pardubic na Letohradsko a Králicko. Nově bude vlak Sp 1653 Kyšperk odjíždět z Pardubic hl.n. až v 7:48 a do Lichkova přijede už za 1 hod. a 16 min. (v 9:04). Zde bude zajištěn přípoj směr Mlýnický Dvůr i Hanušovice. V opačném směru pak vlak Sp 1652 vyjede z Lichkova v 16:52 (opět s přípoji od Hanušovic i Mlýnického Dvora) a v 18:07 zastaví v Pardubicích hl.n. Na vlacích přitom budou nasazené moderní elektrické jednotky RegioPanter.
- Ve večerních hodinách dochází k menším úpravám spojení mezi Chocní a Českou Třebovou. Nově bude v sobotu jezdit Os 15065 z Vysokého Mýta města (odj. 23:15) přes Choceň (odj. 23:31) do České Třebové (příj. 23:59). V opačném směru v sobotu pojede Os 5058 z České Třebové ve 23:31 do Chocně (příj. 23:56)
- Vzhledem k tomu, že R 860 pojede nově z České Třebové (odj. 20:14) do Pardubic hl. n. (příj. 20:55) i v sobotu, dochází k posunu večerního vlaku Os 5054, který nově pojede z Ústí nad Orlicí ve 21:13 (jako přípoj od Ex 120) a do Pardubic hl.n. přijede ve 22:03.
Trať 015 Přelouč – Prachovice: Na trati dochází jen k drobným změnám a časovým posunům v návaznosti jízdní řád přípojných vlaků na trati 010. Zůstává zachován provoz jedním sezónním víkendovým párem vlaků do Prachovic.
Trať 016 Chrudim – Moravany – Holice: Na trati dochází jen k minutovým časovým posunům s cílem zajistit přestupy v Moravanech na osobní vlaky na trati 010. V úseku mezi Chrudimí a Moravanami se zruší datumové omezení u páru Os 25046 Chrudim (odj. 12:23) – Moravany (příj. 12:54) a Os 25049 Moravany (odj. 13:03) – Chrudim (příj. 13:31), které pojedou nově v pracovní dny i o letních prázdninách. Úsek Holice – Borohrádek zůstává od června 2018 bez objednané dopravy.
Trať 017 Česká Třebová – Chornice – Dzbel / Velké Opatovice:
Po změně koncepce dopravy s důrazem na rozšíření a zpravidelnění provozu na využívanějším úseku Česká Třebová – Moravská Třebová od prosince 2017 a zastavení provozu mezi Moravskou Třebovou a Dzbelem v pracovní dny od června 2018, zůstává nový jízdní řád bez větších změn. Základem tak je dvouhodinový interval spojů mezi Českou a Moravskou Třebovou se zahuštěním na hodinu ve špičkách pracovních dní. Doprava mezi Moravskou Třebovou a Dzbelem je pak objednávána pouze o víkendu. Zůstává zachován i jeden pár spojů v neděli mezi Chornicemi a Velkými Opatovicemi.
K největší změně pak patří posun časové polohy odpoledních vlaků o víkendu z České Třebové do Moravské Třebové, které budou nově odjíždět v sudou hodinu a 24. minutu (14:28, 16:24, 18:24 a 20:24), tj. jako přípoj od vlaků railjet z Prahy. Kromě toho je v pracovní dny zrušen osobní vlak z Moravské Třebové do České Třebové s odjezdem po 18. hodině.
Trať 018 Choceň – Litomyšl:
Největší změnou na této trati bude zlepšení kvality nasazených vozidel. Z trati zcela zmizí motorové vozy ř. 810 a budou se zde pohybovat výhradně motorové jednotky Regionova. V pracovní dny ve večerních hodinách a v neděli během dne pak také motorový vůz ř. 841 RegioSpider.
Kromě toho dochází k rozšíření spojení mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí v pátek a sobotu ve večerních hodinách. Vlak Os 15066 bude v tyto dny pokračovat z Vysokého Mýta města (odj. 20:56) do Litomyšle (příj. 21:26), odkud se bude vracet zpět jako Os 15063 ve 21:44 přes Vysoké Mýto město (odj. 22:18) do Chocně (příj. 22:33), kde bude zajištěn přípoj ve směru Česká Třebová.
Noční víkendový Os 15032 bude nově v Chocni (odj. 01:08) navazovat na vlak IC 575 z Prahy a do Vysokého Mýta města dojede v 01:23. Jak již bylo uvedeno u trati 010, pojede v sobotu nový Os 15065 z Vysokého Mýta (odj. 23:15) přes Choceň (příj. 23:30) do České Třebové (příj. 23:59).
O víkendu bude nově zajištěn přípoj na Ex 120 v Chocni od Os 15061 s odjezdem z Vysokého Mýta města ve 21:04
Trať 019 Česká Třebová – Lanškroun: Po výrazném rozšíření četnosti spojení mezi Českou Třebovou a Lanškrounem od tohoto jízdního řádu v tom dalším nedojde k výraznějším změnám. Zpravidla se jedná o minutové posuny s cílem zajistit přestupní návaznosti v České Třebové. Asi největší novinkou tak bude zavedení nedělního páru vlaků mezi Rudolticemi v Čechách a Lanškrounem, který využijí především studenti. Nový Os 12747 pojede z Rudoltic v Čechách v 19:41 jako přípoj od Os 3788 ze Zábřehu na Moravě. V opačném směru z Lanškrouna pak vyjede ve 20:12, přičemž v Rudolticích v Čechách bude zajištěn přestup na Os 3789 směr Zábřeh na Moravě. K dalšímu vylepšení bezesporu patří vedení vlaků 12722 s odjezdem z Lanškrouna v 11:30 a 12740 s odjezdem v 17:30 v pátek až do České Třebové, přičemž z Rudoltic v Čechách bude spojen s Os 3780, resp. 3786 ze Zábřehu na Moravě. V opačném směru pak pojede přímý vůz z České Třebové ve 12:08 na Os 3779 a v 18:08 na Os 3787 do Rudoltic v Čechách, odkud bude pokračovat do Lanškrouna (příj. 12:28) jako Os 12725, resp. jako Os 12743 (příj. 18:28)..
Trať 020 Velký Osek – Hradec Králové – Choceň: Nabídka vlaků ani jejich časové polohy se na této trati na území Pardubického kraje nemění.
Trať 021 Týniště nad Orlicí – Letohrad: Zde platí totéž, co pro trať 020, tedy, že nabídka vlaků ani jejich časové polohy se na území Pardubického kraje nemění.
Tratě 024 Ústí nad Orlicí – Letohrad – Králíky – Mlýnický Dvůr a 025 Dolní Lipka – Hanušovice:
Po zavedení nového dopravního konceptu na této trati od stávajícího jízdního řádu dojde v tom příštím k jeho „doladění“ a stabilizaci. V Ústí nad Orlicí tak zůstávají zachovány krátké přestupní časy mezi vlaky z Letohradu do Prahy a zpět (4 – 5 minut). Kromě toho se na trati o víkendu zcela nově objeví moderní elektrická jednotka RegioPanter. Spojení do Polska zůstává bohužel nadále zachováno s nutností přestupu ve stanicích Lichkov nebo Międzylesie.