Z obtížného jednání, které v loňském roce sledovala řada laické i odborné veřejnosti z dopravy – ohledně vyjednávání nákupu 16 kusů jednotek RailJet, které v opci měl převzít Český dopravce, je rázem vše ztraceno.Jedni argumentují špatnou vyjednávací pozici s ČD, druzí to kvitují, že konkurence na našich tratích je nutná.

{snippet costa-ak}

Objevuje se i řada dalších názorů, že v budoucnu chtějí Deutsche Bahn vstoupit na naše koleje, a s partnerem jako jsou České dráhy, by bylo vyjednávání nejspíš obtížné, je to ovšem jen teorie. V současné době Německý národní dopravce o naší lokaci příliš zájem nejeví.

Přes rok se dráhy připravovaly na zakoupení ještě nevyrobených vysokorychlostních jednotek Viaggio Comfort od firmy Siemens. Velká zakázka za pět miliard korun pro zlepšení kultury cestování mezi Břeclaví a Děčínem, je v současné době minulostí. Dráhy nakupují vlaky bez veřejné soutěže, využily opci rakouských drah, který nakonec neodeberou tolik vlaků, kolik původně uvažovaly. Rakouské dráhy ale nákup nových vozů řádně soutěžily a v současné době je v provozu v síti ÖBB přes 50 souprav Viaggio Comfort.

Žádné pokuty za neodebrané jednotky od firmy Siemens ale dráhy platit nebudou, smlouva byla stanovena a formulována tak, že kdykoliv ČD od smlouvy mohou odstoupit – což se nakonec také stalo! V případě, že Deutsche Bahn uzavře kooperační spoluprací s Radimem Jančurou a jeho RegioJet, ztrácelo by provozování jednotek RailJet v Česku smysl. ČD původně chtělo tyto soupravy využt na mezinárodní flotilu vlaků jezdící přes naše území, a to větve z Maďarska přes Slovensko a Česko do Německa, ale také vlaky končící na Slovensku z Čech.

Již nyní se dráhy potýkají s velkými obtížemi na využití a nasazování vlaků Pendolino ve vnitrostátním režimu. Původně byla Pendolina určena taktéž na realace, které měla obsadit šestnáctka ReilJetů.

Šéf Českých drah Petr Žaluda ale odmítá, že by to bylo kvůli tomu, že by se německý dopravce Deutsche Bahn rozhodl raději jednat o spolupráci s konkurenčním RegioJetem Radima Jančury. „Nemůžeme si je dovolit koupit, to je jediný důvod, proč tato kategorie vlaků u nás jezdit nebude,“. Zní to sice jako silně vyčerpávající argument, rozhodně v tom ale RegioJet mít vliv na takové rozhodnutí bude!

Kam dál:

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments