Po železničních mimořádných událostech z posledních týdnů se opět začalo hovořit také o podezření, že někteří strojvedoucí v době volna místo odpočinku jezdí u jiného dopravce. Drážní úřad si na takové „dvojníky“ chce tvrdě došlápnout, problém je ale legislativa.
„Problém je podstav strojvedoucích na síti české železnice. To znamená, že řešíme problém, že strojvedoucí přecházejí od jednoho dopravce k druhému bez toho, aby si odpočinek hlídali,“ uvedl Jiří Kolář.
Ministr Ťok se zmínil o monitoringu odpočinku, který by takovou praxi zarazil. Monitoring je součástí novely drážního zákona, která je nyní ve sněmovně. Hlavní zodpovědnost klade na dopravce, který by musel před každou jízdou zadat údaje strojvůdce a zkontrolovat, zda strojvedoucí odpočinek dodržel.
V případě, že by strojvedoucí usedl do lokomotivy dříve, než podle zákona smí – drážní zákon povoluje maximálně třináctihodinovou službu, po které musí následovat jedenáctihodinový odpočinek – hrozila by mu podle návrhu stotisícová pokuta. Dopravce by potom čelil postihu desetkrát vyššímu.
Mluvčí dopravce RegioJet Aleš Ondrůj však o plánech ministerstva dopravy a Drážního úřadu zapochyboval. Odmítl, že by strojvedoucí Českých drah skutečně ve volnu jezdili pro další dopravce. „To je naprosto marginální problém. Strojvedoucí mají u ČD tolik povinných přesčasů, že nemají čas na to, jezdit pro nějakého jiného dopravce,“ uvedl.
Ačkoli návrhy na zpřísnění dohledu nad strojvedoucími přicházejí po sérii mimořádných událostí včetně několika nehod, které se v posledních týdnech na železnici v Česku staly, podle expertů je takový počet mimořádností v krátké době spíše náhoda.
Miroslav Kupec připustil, že jsou za incidenty převážně individuální selhání strojvedoucích, chyby podle něj dělají mladší i starší strojvůdci, a to na různých tratích a v odlišných vozech. „Neexistuje žádný společný jmenovatel těch nehod, jde o různé chyby,“ řekl.
Vybrané mimořádné události na železnici od 18. února
- 19. února 2019, Velké Meziříčí: Z Martinic na Vysočině odjel osobní vlak poté, co z něj vystoupil strojvedoucí, a zamířil k Velkému Meziříčí. Zastavil se po několika kilometrech, událost se obešla bez zranění.
- 22. února 2019, Ejpovice: Expresní vlak z Prahy do Mnichova projel v Ejpovicích návěst Stůj a pokračoval ke stanici, kde stál osobní vlak. Expres včas zastavil.
- 23. února 2019, České Budějovice: Při posunu na českobudějovickém nádraží se srazily dvě elektrické lokomotivy. Jeden strojvedoucí utrpěl lehké zranění. Škoda přesáhla dva miliony korun.
- 26. února 2019, Jihlava: Při posunu na jihlavském nádraží narazil posunový díl do stojícího osobního vlaku. V něm utrpěli zranění dva cestující.
- 27. února 2019, Havlíčkův Brod: Při posunu na havlíčkobrodském nádraží narazil posunový díl do nákladního vlaku poté, co projel návěst Posun zakázán. Nehoda se obešla bez zranění, škoda přesáhla dva miliony korun.
- 2. března 2019, Praha: Soupravový vlak, který se po vystoupení cestujících jel odstavit z pražského hlavního nádraží na Smíchov, projel návěst Stůj. Pokračoval směrem k drezíně, před kterou zastavil.
- 4. března 2019, Ronov nad Doubravou: Motorový osobní vlak se čelně srazil s manipulačním nákladním vlakem sestaveným z dieselové lokomotivy a tří vozů. Při nehodě utrpělo zranění pět lidí. Škoda se podle odhadu pohybuje kolem milionu korun.
- 5. března 2019, Brno: V ranní špičce se na hlavním nádraží střetly dva osobní vlaky. Ten, který odjížděl směrem k Adamovu, projel návěst zakazující jízdu. Při nehodě utrpělo zranění 23 lidí, škoda dosáhla zhruba půl milionu korun.
Problém nie je len podstav. Hlavná príčina je nízke finančné ohodnotenie rušňovodičov.