Nákladní železniční dopravce AWT usiluje o přepravu uhlí pro elektrárnu v Opatovicích nad Labem. Elektrárnu vlastní navíc i stejný majitel dolu, odkud uhlí do elektráren v Opatovicích a Chvaleticích přepravuje. ČEZ vytěžoval pro Chvaletice uhlí z dolu Nástup Tušimice (vlaky tak odjížděly ze žst. Březno u Chomutova) a doly Bílina (žst. Světec-Ledvice).

Nový vlastník nyní provádí návoz uhlí z dolu ČSA, a tak vlaky začínají na nádraží Washington v Třebušicích. S touto změnou, kdy důl vlastní elektrárnu, přichází i nečekaná změna pro ČD Cargo, a tou je, že návoz uhlí zajištuje nově firma AWT. Stejná firma chce nyní zajišťovat logistiku přepravy uhlí i pro Opatovice.

Dopravce AWT ztratil i řadu dalších přeprav, zejména pak ze Slovenska. Petrolejářská skupina Slovnaft nyní využívá služby ČD Cargo ze Slovenska směr Česko a Polsko, kde doposud mělo svojí dominanci AWT Zdeňka Bakaly. ČD Cargo se nejspíš vrátí i na své původní vozební výkony přes Slovensko do Maďarska.

AWT tak nyní usiluje o přepravu uhlí pro Opatovice z dolu Mibrag, kterou vlastní ČEZ v Německu. Z dolu ČSA tak skončila koncem roku 2013 navážka uhlí jak pro Opatovice tak i pro Chvaletice. Těžba uhlí pro obě elektrárny bude probíhat už jen z dolu Nástup Tušimice, pro vlaky je i nadále výchozí stanice Březno u Chomutova.

Pro ČD Cargo ztráta zakázek za desítky milionů

ČD Cargo se tak nyní pohybuje v bilančních nabídkách, jak své původní vozební výkony pro Opatovice, ale především pro Chvaletice získat zpět. ČD Cargo tak vozí uhlí pro ČEZ, a dopravce AWT zase pro soukromou elektrárnu kterou vlastní důlní společnost.

Cargo v současné době usiluje i o návrat na vozbu uhlí pro Chvaletice. Z technického pohledu může být návrat problematický. AWT nedávno zakoupila zcela nové lokomotivy 1216 Taurus. Ty se však na vozbě uhlí vyskytovat nebudou. Dopravce je bude nasazovat v mezistátní nákladní dopravě na Slovensku, Maďarsku, Německu a v Polsku.

AWT z konglomerátu Zdeňka Bakaly je doposud největším reálným konkurentem pro ČD Cargo. Firma pro získání vozby za ČD Cargo mnohdy podstřelí ceny, za které není možné reálně dopravu ucelených vlaků realizovat. Dominantní nákladním dopravcem je i nadále ČD Cargo.

Cargo se muselo nedávno stáhnout po řadě let i z přeprav automobilů pro firmu Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Nově tak kompletní logistiku zajišťuje AWT pro cílové destinace v Polsku, Slovensku a v Maďarsku.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na