České dráhy nasazují postupně do provozu nové bistro vozy. Ty vznikají modernizací starších bister, jídelní část však nahradily dráhy sedadly první třídy. Cestující z “dvojky” si tak musí vzít jídlo s sebou, což způsobuje každodenní konflikty, které musí řešit průvodčí.

Na nové bistro vozy si stěžuje i Michal Berg, který jezdí pravidelně na trase mezi Vsetínem a Prahou. Při svých cestách si často připlácel za první třídu, pro kterou byl ještě donedávna vyhrazen samostatný vůz. Nově je “jednička” spojená s bistro vozem.

“Člověk si připadá až nepatřičně, když sedí v bistro voze, ale nechce jíst, protože potřebuje třeba pracovat. Nespokojený je pak i zákazník druhé třídy, který si nemá kde jídlo sníst. Obecně nemůže být s takovým řešením spokojený nikdo,” uvedl Berg.

Berg tak naráží na obě skupiny, které si na vozy stěžují. Lidem v “jedničce” mohou vadit cestující, kteří kolem prochází pro jídlo. Cestující z druhé třídy naopak přichází o možnost sednout si v jídelním voze, což dříve bylo možné. Jídlo si musí vzít buď s sebou v plastovém obalu, nebo využít stísněné barové pulty.

Další špatné zkušenosti s vagony pak kolují na diskusních fórech. České dráhy však odmítají, že by si cestující na nové bistro vozy stěžovali. “Žádné větší stížnosti jsme na tyto vozy nezaznamenali, a pokud přišly podněty, bylo to v řádu jednotek,” uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Dráhy zvolily úpravu vozů kvůli nižším nákladům na provoz. “Zařazení jednoho vozu s bistrem a první třídou je levnější, než kdybychom řadili zvlášť vůz první třídy a jídelní vůz. Fungujeme na otevřeném trhu a náklady na vedení spojů musíme řešit jak v komerčních spojích, tak ve spojích, které objednává a platí stát,” uvedl Joklík. V provozu je podle něj zatím sedm bistro vozů. V průběhu roku 2020 plánuje dopravce přestavět dalších 11 vozů.

Na nové vozy si zvykají cestující i personál

Cestující s jízdenkou do druhé třídy si na sedadlo v tomto voze sednout nemůže. Lidé ale byli na jídelní vozy zvyklí, a proto nutnost zakoupení dražší jízdenky neřeší a během jídla si na místa v první třídě s oblibou sedají. Pak se s průvodčím dohadují, jestli na to mají nárok. “Člověk je neustále svědkem dohadování cestujících a průvodčích,” uvedl na základě svých zkušeností Berg.

Díky novým vozům se má nabídka občerstvení ve vlacích Českých drah rozšířit i tam, kde dosud nebyla. “Protože je provoz ekonomičtější, umožňuje nám poskytovat gastronomický servis na linkách, kde dosud nebyl, například v dálkových spojích mezi Prahou a Lincem,” dodal Joklík.

Dopravce srovnává nové vozy s pendoliny

České dráhy poukazují, že nové bistro vozy nabídnou stejný komfort jako pendolina. Design vozu je podobný a cestující v první třídě se mohou těšit na stejná polohovatelná sedadla. Ve srovnání s pendoliny ale chybí donáška jídla na místo ve druhé třídě. V pendolinech si totiž lidé mohou objednat jídlo on-line přes palubní wi-fi síť. Odpadá tak nutnost, aby se zvedali z místa a brali s sebou například zavazadla.

Podobnou službu v druhé třídě dráhy mimo pendolina zatím neplánují. “Roznášku jídel na místa zákazníků ve vlacích s bistro vozy neplánujeme. Od nového jízdního řádu ale rozšíříme nabídku pokrmů určených právě k tomu, aby si je zákazníci mohli sami odnést,” uvedl Joklík.

Problém někdy nastává, i pokud si cestující odnese jídlo s sebou. Zatímco v pendolinech či railjetech mají všichni cestující k dispozici stoleček, u starších vozů s oddělenými kupé je malý stoleček jen u některých míst. Cestující by tak musel jíst jídlo na plastovém talíři na klíně.

Nabídku máme největší, chlubí se České dráhy

I přes problém s přijetím bistro vozů u některých cestujících České dráhy v možnostech občerstvení na českých kolejích, minimálně co se nabídky týká, jasně vedou. Konkurenční RegioJet nabízí na svých spojích jen studené pokrmy. Jídelní vozy chvíli testoval, ale pak je zrušil. Leo Express nabízí občerstvení zejména ve svých prémiových třídách, kde je v ceně jízdenky i teplé jídlo. Cestujícím druhé třídy pak jídlo prodávají během jízdy stevardi.

Klasické jídelní vozy Českých drah mají v Evropě relativně dobré renomé. Podle britské společnosti Loco2, která provedla srovnání vybraných železničních společností, jsou dokonce nejlepší v Evropě. V mnoha evropských zemích totiž jídelní i bistro vozy postupně mizí. Například v Británii provozuje jídelní vůz jediná společnost, a to jen na části svých dálkových spojů.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na