Americká společnost Boeing dnes ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl přerušen po tragických nehodách v Indonésii a Etiopii. Firma dodala, že nyní poskytuje požadované údaje americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA). Následně hodlá s úřadem pracovat na harmonogramu certifikačního testovacího letu. Uzemnění nicméně podle nejnovějších informací listu Wall Street Journal zřejmě neskončí dříve než koncem srpna

“Věříme, že stroje 737 MAX s aktualizovaným softwarem budou jedněmi z nejbezpečnějších letounů, jaké kdy létaly,” uvedl šéf podniku Dennis Muilenburg. FAA na příští čtvrtek plánuje setkání s regulátory letecké přepravy z celého světa, aby je seznámil s hodnocením softwarových úprav Boeingu a nového výcviku pilotů, napsala agentura Reuters.

Boeing podle Reuters doufá, že softwarové úpravy a související výcvik pilotů pomohou zabránit tomu, aby chybná data spustila stabilizační systém MCAS, který byl aktivován při obou nehodách,

Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines se 10. března zřítil krátce po startu z etiopské Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo nepřežil. Stejný stroj měl nehodu loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.

Přerušení provozu letounů 737 MAX má negativní vliv na hospodářské výsledky Boeingu. Podnik v polovině března v důsledku nehod pozastavil dodávky strojů 737 MAX zákazníkům. Začátkem dubna pak oznámil, že se rozhodl dočasně snížit tempo jejich výroby téměř o pětinu na 42 strojů měsíčně.

Komplikace letních dovolených trvá

Uzemnění nicméně podle nejnovějších informací listu Wall Street Journal zřejmě neskončí dříve než koncem srpna, upozorňuje ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda. Kauza se proto prázdninové sezóně nevyhne. V České republice uzemnění komplikuje, a zejména ještě zkomplikuje dovolenou až 350 tisícům Čechů.

Problémy kvůli odstávce nemá jen samotný Boeing. V Česku tíží zejména aerolinku Smartwings, trpí ale také regionální letiště v Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech.

Smartwings zaznamenává kvůli odstávce stále hlubší ztrátu, kterou musí “záplatovat”. Usiluje tak o navýšení svého kapitálu, aby byla finančně silnější a mohla ztrátě lépe čelit. Aerolince Smartwings musí v rámci “záplatování” půjčovat stovky milionu také její spolumajitel,” popisuje situaci Kovanda.

Prohlubuje se podle něj také ztráta zejména regionálních českých letišť. “Ve vážných hospodářských potížích, spojených s propouštěním, se v letošní sezóně může ocitnout například Letiště Leoše Janáčka Ostrava nebo pardubické letiště,” dodává ekonom.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na