Primární výrobní měřítka u firmy Brawa: H0 a N. Právě v nejmenší modelové sadě, jsou novinkově pro tento rok celkem tři kotlové vozy nižších epoch. Opět se ale nejedná o provenienci ČSSR – jak obvyklé, ale o vlastní domácí prostředí Brawa.

intro

Leuna, model kotlového vozu II. provozní epochy. Jeho předloha pochází z roku 1916. Majitelem kotlových vozů byl jeden z tehdy největších chemických závodů v Německu. Po sloučení mnoha menších pobočných závodů, došlo k přejmenování na IG Farben Leuna v roce 1923. Ve stejném roce začala výroba benzínu, pro který bylo nutné nechat vyrobit velké množství těchto kotlových vozů. Vozidlo bylo provozováno pod správou DRG – Deutsche Reichsbahn Gesellschaft. Společnost provozovala i řadu jiných nákladních vozů, které byly určeny pro vlastní využití expedice pro návoz vstupních komodit chemičky.

  • Označení na voze: 591 296 P, Epocha: II., Délka: 65,5 mm., Správa: DRG, Cena: není stanovena, Termín: 2/Q 2010, Artikl č.67053

01

I dnes je jako obchodní značka Hexawa k vidění. Jedná se o kotlový vůz pro přepravu chemikálií na výrobu mýdlových produktů. Mýdlařský průmysl firmy Dreiturm GmbH byl založen v roce 1925 ve městě Steinau. továrníkem A.V. Wolfem I. který započal mýdlařský průmysl v tehdejším Německu, byl považován za revolucionáře v hygieně! Veškeré produkty si firma vyráběla sama, případně nakupovala ve svém mateřském státu. Ve dvacátých letech firma propagovala své produkty pod hlavičkou Hexawa, s rétorikou na obalech: „čistota prádla, je cenný folklór! A správná hygiena, čisté ruce s Hexawou“.

  • Označení na voze: 500 391 P, Epocha: III., Délka: 65,5 mm., Správa: DB, Cena: není stanovena, Termín: 2/Q 2010, Artikl č.67052

02

Pro přepravu dehtu a kreozotu, dávají k dispozici německé říšské dráhy kotlové vozy s rozděleným kotlem vnitřních nádrží na dvě části. Vozidlo bylo schválenou pouze pro domácí přepravu. Majitelem, a zároveň pronajímatelem byla DR – Deutsche Reichsbahn. Společnost ještě v roce 1971 disponovala flotilou 50 vozů této kategorie pro přepravu dehtu a kreozotu. Postupně však docházelo k jejich vyřazování, a nahrazení kapacitně lépe vybavenými kotli jiné provozní řady. Obsah této konstukční řady činil 45.000 L. Ačkoliv se značná část vozů dožila Evropského přečíslovávání, záhy docházelo k jejich cílené likvidaci…

  • Označení na voze: 076 3522-5, Epocha: III., Délka: 65,5 mm., Správa: DB, Cena: není stanovena, Termín: 2/Q 2010, Artikl č.67054

03

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here