Škoda přišla o zakázku za téměř 20 miliard. Varšava nenašla v rozpoču na nákup nových tramvají dostatek peněz

Škoda Transportation mohla vyhrát velkou zakázku na tramvaje ve Varšavě. Pomohly jí náklady na servis a nižší spotřeba energie, než měli konkurenti. Město ale tendr zrušilo, na zakázku nemělo dostatek peněz. Takto velké kontrakty v Evropě nejsou běžné, výjimkou byl například pražský tendr z roku 2005.

Velký tendr na 213 tramvají pro Varšavu skončil fiaskem. Místo vyhodnocení přišla zpráva, že městský podnik Tramwaje Warszawskie nemá na tuto zakázku peníze. Výběrové řízení se táhlo od začátku roku a v nedávné době se začaly objevovat průběžné informace. Všechny favorizovaly právě českou Škodu Transportation. V posledních dnech už byl ze hry polský Solaris se společnou nabídkou se švýcarským Stadlerem i francouzský gigant Alstom.

Levný provoz, ale za více peněz

Plzeňská firma sice nabídla vyšší cenu než konkurenti, body navíc ale získala za další posuzované parametry, například servis. Ve výsledku tak v celkovém hodnocení zveřejněném minulý pátek těsně předběhla korejskou společnost Hyundai Rotem. Škoda chtěla za mix několika typů tramvají v přepočtu 16,6 miliardy korun, ­Hyundai požadovalo o téměř tři miliardy méně.

Varšava ale zjistila, že tolik peněz nemá, a tendr zrušila. Jedním z důvodů byly i obavy z odvolávání uchazečů, protože Škoda se nevešla do původního rozpočtu. Přitom body navíc získal český výrobce za levnější provoz při prvním milionu najetých kilometrů a nižší spotřebu energie, tedy za vlastnosti, které ve výsledku peníze šetří.

Škodě tak těsně utekla zakázka, která by byla druhá největší v její historii. Výrobu tramvají v plzeň­ském závodě by plně vytížila. V současnosti se neví, kdy a zda vůbec bude tendr vypsán znovu. "S ohledem na to, že v Polsku probíhá administrativní lhůta pro vypořádání námitek, se k tomuto případu nebudeme vyjadřovat," řekla pouze mluvčí Škody Lubomíra Černá. Zda Škoda podá námitky, neuvedla s tím, že stanovisko poskytne, až bude tendr definitivně ukončen.

Čínská mise a obava Stadleru

Škodě každopádně před očima zmizela už druhá obrovská příležitost za poslední dobu. Tou předchozí byl konec zakázky na vlaky za 10 miliard pro National Express pro bavorskou železnici. Odpor Němců proti britskému dopravci byl tak silný, že ten svou snahu v Německu vyjet vzdal. Přestal tak mít i původní zájem o české vlaky.

V mnohem menším tendru na 13 tramvají v baltském přístavu Rostock zase Škoda narazila na to, že se nelíbí tak jako německý konkurent a propadla v hodnocení vzhledu. Získala nakonec méně bodů a neuspěla. Zatím se jí ale podařilo uspět s tramvajemi za mi­liardu korun pro saský Chemnitz.

I když se zakázka nebude realizovat, nadále ve vzduchu ohledně prodeje firmy Škoda panuje poněkud temná nálada. Obavy ze vstupu čínské firmy CRRC projevil nedávno i Stadler ze Švýcarska. CRRC naopak nákupem Škody Transportation, chce využít rychlejší expandování na evropském trhu. Další firmy jako Bombardier a Alstom se dlouhodobě k těmto tématům odmítají vyjadřovat.

Ještě více: