SPOLUPRÁCE DOPRAVCŮ | České dráhy mají v současné době nejlepší postavení před uzavřením případné desetileté smlouvy na spolupráci s Deutsche Bahn. Přitom nejde o málo. Dopravce by tak svojí exkluzivitu měl stvrzenu na několik let, i s opcí na případné prodloužení. České dráhy jsou připraveny nasazovat na tyto vlaky vozy pro rychlost 200 km v hodině. Nakoupeny je mají z Rakouska od ÖBB. S informací přišel deník E15.
O vlaky do Hamburku začal v minulosti usilovat i konkurenční RegioJet Radima Jančury. Firma dlouhodobě prezentuje v médiích informace, že potřebné vozy zadala k výrobě ve firmě Astra Arad v Rumunsku. Jančura ale v současné době řeší i řadu jiných dílčích problémů. Od firmy se odklánějí banky a finanční instituce celkově. Na vině je jeho podnikatelský koncept s vlaky z Prahy do Ostravy, který je dlouhodobě ztrátový, a firma jej finančně podporuje ze svých dalších aktivit – předně z Orbixu a Student Agency. Jančura dlouhodobě prezentuje informace, že za jeho nevýdělečné vlaky mohou České dráhy s cenovou politikou.
SMLOUVA NA DESET LET A DVOJNÁSOBNÝ ZISK PRO DOPRAVCE
Vlaky z Prahy do Hamburku jsou pro jakéhokoliv dopravce prestižním artiklem. Byl to právě Radim Jančura, kdo tehdejšímu šéfovi drah Petru Žaludovi zkomplikoval vyjednávací pozici mezi DB a ČD. Jenže Deutsche Bahn koncem roku 2013 již došla trpělivost, kdy exkluzivitu v jednání s firmou Radima Jančury přenesla na České dráhy.
Dá se tak říci, že Deutsche Bahn v tomto případě preferuje spolehlivost dopravce, tu bohužel RegioJet Radima Jančury zatím v žádném předběžném jednání, které s DB měl, nesplnil ani v jednom případě. Jančura tak více či méně útočil na aktivity Petra Žaludy, který s jednotkami Railjet hodlal ovládnout vozební rameno Berlín – Praha – Vídeň (Praha – Bratislava – Budapešť).
Do Německa jsou České dráhy připraveny vypravovat i své nejmodernější lokomotivy řady 380 z Plzně, což může v mnoha ohledech hrát prim do karet národního dopravce. V současné době jsou na stejné trati v provozu lokomotivy řady 372 a 371, které je Deutsche Bahn ochotno z Česka na své koleje v osobní dopravě vpustit.
Německý dopravce podobný model lokomotiv sám vlastní. Z celkového počtu dvacetikusé série řady 180, jezdí v současné době jen zlomek. Navíc pouze v nákladní dopravě do Česka, v omezeném nasazení i v Německu kolem Drážďan a Lipska.
Pokud České dráhy smlouvu s Deutsche Bahn podepíší, budou za provoz svých vlaků na území sousedního státu inkasovat nemalé peníze. Což v mnoha hlediscích vyžaduje i již zmíněnou jistou spolehlivost, kterou DB s ČD s předchozí spolupráce mají, a o kterou Radim Jančura díky své nespolehlivosti u dopravce z Německa přišel. Vyjednávací pozice nyní utvrzuje současný šéf drah Dalibor Zelený, stejný člověk, který z pokynu tehdejšího ministra dopravy Zdeňka Žáka zarazil nákup druhé série jednotek Railjet pro České dráhy.