České dráhy konkurenčního soukromého dopravce Leo Express nekoupí, jejich společné jednání skončilo nezdarem. Vedení státního dopravce možnost akvizici zavrhlo, byla extrémně nevýhodná. V pátek o tom informoval ministr dopravy Karel Havlíček. Oba podniky o koupi jednaly bez výsledku už v minulosti.

Manažeři Českých drah a Leo Expressu jednali o možné koupi ze strany státního dopravce od března. „Leo Express přišel za ČD s tím, že má problém, chtěl jednat o případné akvizici. Dospělo se ale k tomu, že to nedává smysl,“ uvedl Havlíček.

České dráhy prověřovaly ekonomickou situaci soukromé společnosti prostřednictvím procesu due diligence, který se používá při jednáních o koupi nebo prodeji firmy. Podle zjištění z něj vyplynulo, že by se nákup Leo Expressu drahám nevyplatil. Jedním z důvodů byla například skutečnost, že soukromý dopravce své vlaky nevlastní, ale má jen pouze pronajaté na leasing od banky.

„České dráhy se jako obchodní firma zajímaly o to, zda by případná koupě Leo Expressu byla pro rozvoj jejich byznysu přínosná a výhodná. V této věci proběhly standardní procesy a obchodní jednání a své rozhodnutí ČD oficiálně oznámí příští týden,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Dráhy o koupi Leo Expressu jednaly už na podzim 2018, kdy jim soukromá společnost za tři čtvrtě miliardy korun nabídl své vlaky. Z transakce však sešlo.

Leo Express vstoupil na českou železnici v roce 2012 a postupně rozšiřuje svůj provoz na železnici, působí v dálkové i regionální dopravě a také na slovenském, polském a německém trhu. Vedle vlaků provozuje společnost i autobusovou dopravu. Dopravní skupina, která patři podnikateli Leoši Novotnému, loni zaznamenala zisk 150 milionů korun a obrat 1,1 miliardy korun. V minulosti ovšem byla firma dlouhodobě ztrátová, což bylo zapříčiněno hlavně platbami za soupravy.

Finanční nesnáze ale doprovází firmu s černozlatými vlaky dodnes, navíc se v budoucnu očekává další skluz do záporných čísel, a to hlavně platbami za nyní dodávané vlakové soupravy Sirius z Číny. Leo Express tak nejspíš v hledání strategického partnera bude pokračovat, nyní už nebude možné počítat ani s firmou Arriva, které „vyschl“ penězovod od státem vlastněné Deutsche Bahn.

Německá vláda odmítá sanovat dluhy i provoz dceřiných firem DB z peněz daňových poplatníků, úskok ale přeci udělala, výměnou za ještě větší kontrolou státu nad hospodařením a investicemi jednoho z největších železničních dopravců v Evropě.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments