Nekonečná problematika i peripetie zároveň, takový je příběh dvacítky lokomotiv které pro České dráhy vyrobila Škoda Transportation v Plzni. Ačkoliv je stroj způsobilý pro zajíždění do sousedního Německa, což pro dráhy je klíčové ke společnému projektu vlaků mezi Prahou a Hamburkem s Deutsche Bahn, DBNetz (organizace podobná SŽDC) zatím z neznámých důvodů udělit poslední chybějící razítko zdráhá.

{loadmodule mod_banners,Banner 468 x 60}

{loadmodule mod_bw_social_share,BW Social Share}

„Zátopek“ je rychlý, za hranice na Západ ale stále nesmí

Dráhy tak musí do prosince tohoto roku buď lokomotivy nakoupit u jiného výrobce, což je v současné době Siemens Vectron, případně lokomotivy TRAXX od firem Bombardier a Alstom. Obě lokomotivy těchto výrobců mají povolení jezdit po celé Evropě, což by národnímu dopravci České dráhy usnadnilo, a prakticky vyřešilo řadu problémů se stále se opakujícími komplikacemi se škodou 380 „Emil Zátopek“.

Deutsche Bahn požaduje, aby přímé spoje jezdící z Prahy do Berlína a Hamburku, bylo možné provozovat bez přepřahání lokomotiv z ČD na Deutsche Bahn, všechny vlaky mířící do Hamburku musí složitě přepřahat už v Drážďanech. České dráhy tak chtějí zajíždět přímo, tedy s lokomotivou kterou mají už v Provozu, té ale stále schází vyjádření, a formální povolení pro provoz na území SRN v síti DBNetz.

Deutsche Bahn dalo ruce pryč od soukromníka

O linku do Hamburku v minulosti bojoval i Radim Jančura se svým konceptem vlaků RegioJet. Deutsche Bahn nakonec dalo přednost spolehlivějšímu partnerovi, protože soukromá firma stále nebyla schopna doložit technickou způsobilost pro konkrétní datum zahájení provozu svých vlaků mezi Prahou a Hamburkem. Ač pro České dráhy byl tento krok vnímán ze strany DB velmi kladně, technické peripetie od konce roku 2013 do současné doby s lokomotivou 380 přetrvávají dodnes.

Dráhy přitom dlouhodobě doplácejí na vnitřní spory firem Bombardier a Škody Transportation. Původně totiž stejný typ lokomotiv se kterými dráhy už jezdí např. na Slovensko, Polska i Maďarska, měl Bombardier vyrábět společně. Škoda nakonec německého výrobce z projektu vytlačila, a tak nyní není prakticky možné, aby lokomotiva z Plzně tahala vlaky railjet Českých drah, které jsou od firmy Siemens.

Lokomotivy řady 380. Pro dráhy spíše koulí na noze

Siemens se dlouhodobě brání k vydání komunikačního datového protokolu, bez kterého plzeňská lokomotiva tento typ vlaků skutečně tahat nemůže. V roce 20077, kdy se u ČD operovalo s nutností nákupu nových interoperabilních lokomotiv, nikdo nemohl ještě vědět, že o několik let později dráhy nakoupí právě jednotky railjet pro mezistátní spoje. Původní plán byl totiž takový, že dráhy na tyto vlaky budou nasazovat stroje z Plzně. To se dodnes nestalo, a Siemens opakovaně prohlašuje, že Škodě Transportation přístup do datového komunikačního protokolu nepovolí.

České dráhy si tak lokomotivy ke svým vlakům railjet pronajímají od ÖBB. Jde o pětici strojů Taurus z dílen firmy Siemens. Pokud skutečně dojde ke schválení nájmu dalších lokomotiv z portfolia Siemens, a to Vectronů, budou dráhy na dříve jednotném vozební rameno, nasazovat hned dva modely lokomotiv od stejného výrobce Siemens.

Ekonomika finanční výhodnosti až na posledním místě

České dráhy tak díky servilnímu a prakticky i k vnitřnímu boji mezi firmou Škoda a Simenes, najímají lokomotivy pro své vlaky jak pro vozební rameno mezi Prahou a Vídní, tak nejspíš skončí podobným konceptem nájmu i rameno z Prahy do Hamburku, dráhy totiž tlačí prosincový termín změny jízdních řádů pro rok 2017. Jedná se o dobu, od které musí nasadit jednu lokomotivu z Prahy až do svého cíle v Hamburku.

Do třech měsíců tak musí dopravce učinit rozhodnutí, zda potřebné lokomotivy nakoupit, případně si je na nějakou dobu pronajmout. Zda i nadále bude po případném odsouhlasení dozorčí radou tento systém provozu vlaků na sever Německa ekonomicky výhodný, ukáže až čas. Už nyní je na trhu k odkoupení i několik lokomotiv Taurus, především v Rakousku. Dráhy tak mohou hlavně pro rameno do Vídně, už nyní levně nakoupit lokomotivy které potřebují.

Pokud tedy lokomotiva řady 380 z Plzně povolení pro zajíždění až do Hamburku nezíská, musí dráhy skutečně několik lokomotiv získat pronájmem. Redakce FIRENET.cz chtěla znát finanční výhodnost celého pronájmu, a konkrétní čísla ekonomické výhodnosti na lince z Prahy do Plzně, stanovisko ČD se nám ale získat nepodařilo, dle mluvčího drah se jedná o interní údaje které by mohlo pro případnou konkurenci být klíčové.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments