Za první necelé čtvrtletí letošního roku, řešila Drážní inspekce už více jak 220 událostí na železnici, zejména pak porušování předpisů a zanedbání bezpečnosti provozu. Ilustrační foto: Martin Sýkora

Vedení Českých drah bude ve středu mimořádně jednat o haváriích na železnici. Podnik chce zanalyzovat dosavadní kontroly strojvedoucích a zváží nová bezpečnostní opatření a zpřísnění kontrol. Sdělil to mluvčí společnosti Radek Joklík. Dráhy minulý týden zintenzivnily kontroly svých strojvůdců. Premiér Andrej Babiš (ANO) v úterý před odletem do USA uvedl, že po úterní srážce vlaků v Brně hovořil o situaci na železnici s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO).

Podle premiéra je nejprve nutné příčiny nehod vyšetřit. „České dráhy určitě vyvodí nějaké opatření, aby se to neopakovalo,“ řekl Babiš. Řízení Českých drah spadá do kompetence ministerstva dopravy. Poprvé také padl návrh na zavedení bodového systému pro strojvedoucí, kteří se v provozu dopustí vážných prohřešků. Tento návrh ale zatím Ministerstvo dopravy projednávat neplánuje, a podle ministra dopravy Dana Ťoka, je nutné jej více projednat aby dával smysl.

Považujete případný bodový systém za zvýšení bezpečnosti?

Státní dopravce tak reaguje na další železniční nehody, zatím poslední případ se stal ráno v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Podle Drážní inspekce bylo 22 cestujících zraněno. Záchranné složky evakuovaly z vlaků 250 lidí. Policie i inspekce nehodu vyšetřují pro podezření z obecného ohrožení, alkohol byl u strojvůdců vyloučen.

Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více.

Vlak RegioJetu projel návěst zakazující jízdu. Provoz byl zastaven na několik hodin

České dráhy v reakci na nárůst incidentů od minulého týdne zpřísnily kontroly práce strojvedoucích. „Kontroloři namátkově vykonávají kontroly přímo při jízdě vlaků a zaměřují se například na styl jízdy a dodržování důležitých bezpečnostních pravidel. Na případné chybné postupy na místě strojvedoucí ihned upozorňují,“ uvedl šéf státního dopravce Miroslav Kupec. Dráhy zároveň chtějí prosadit kontroly, zda strojvůdci ve volném čase místo odpočinku nejezdí u konkurence, což vede k jejich přetěžování.

Srážku dvou vlaků u Mříče na Českokrumlovsku způsobila podle drážní inspekce chyba strojvedoucího

Podle poslance Pirátů Ondřeje Polanského je hlavní příčinou mimořádných událostí na železnici především zpoždění při zavádění moderního zabezpečovacího zařízení na české železnici. „O nasazení zabezpečovačů typu ETCS se v ČR rozhodlo již v 90. letech, přičemž celá dodávka měla být ukončena někdy po roce 2010. Zvolený dodavatel, společnost AŽD Praha, má však s dodáním zabezpečovacího systému kritické zpoždění,“ uvedl Polanský.

Opilý strojvedoucí dojel z Brna s nevysvětlitelným zpožděním, našli ho jak spí v kabině lokomotivy

Poslanec proto vyzval vládu, aby s dodavatelem přehodnotila spolupráci a důrazněji vynucovala dodržování termínů. Alternativou podle něj je využití zahraničních společností, které mají se zaváděním ETCS zkušenosti.

Smolný týden na domácí železnici. Vlak bez strojvedoucího nebo jízda proti jinému, co za tím stojí?

Za předchozí týdny se Drážní inspekce musela zabývat několika mimořádnými událostmi. V úterý 19. února jel osobní vlak mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak s 11 cestujícími zastavil sám, nikomu se nic nestalo. V pátek 22. února projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova.

Expres do Mnichova projel v Ejpovicích návěst zakazující jízdu. Zastavil čtyřicet metrů od protijedoucího vlaku

Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn. V sobotu 23. února se v Českých Budějovicích srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn. Ve středu minulý týden se v Havlíčkově Brodě střetl nákladní vlak s lokomotivou. V pondělí se srazily dva vlaky u Ronova nad Doubravou, pět lidí bylo zraněno.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments