Čínská společnost Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) v prohlášení pro hongkongskou burzu uvedla, že jedná o koupi plzeňské strojírenské skupiny Škoda Transportation. Podle odhadů by za Škodu mohla čínská firma, která je největším výrobcem vlaků na světě, zaplatit 50 miliard korun.
 
{loadmodule mod_banners,468 x 60 v článku mezi textem}
{jssocials}
Konečnými majiteli Škody Transportation je podle serveru hlidacipes.org devět fyzických osob. Samotná firma čelila v minulosti řadě stížností na záměrné utajování skutečných majitelů, tedy tzv. akciemi na doručitele. Škoda v roce 2014 vedla i spor s pražským dopravním podnikem, který odběr 250 nových tramvají, podmínil odtajnění skutečných vlastníků strojírenského kolosu.
 
CRRC má podle serveru zájem o Škodu Transportation proto, že její koupě by Číňanům otevřela dveře na evropský trh. Vlaky čínské firmy se mají objevit za dva až tři roky i v Česku, tři soupravy si od CRRC objednal Leo Express.
 
Skupina Škoda Transportation je největším výrobcem kolejových vozidel ve střední a východní Evropě. Loni utržila rekordních 18,3 miliardy korun, meziročně o 11 procent více, čistý zisk měla 588 milionů korun. Česká strojírenská skupina vyvezla 54 procent produkce. Nejvíce nyní vyrábí tramvají, největším odběratelem je Praha, Škoda je ale vyváží i do Turecka, Slovenska či Maďarska. Nové tramvaje 27 T zahájily v březnu provoz s cestujícími na první tramvajové lince v Číně. Tramvaje byly vyvinuty pro tamní trh s čínskou firmou CRRC Qingdao Sifang.

Vývoj zaplacený daňovými poplatníky

Na začátku fenomenálního nárůstu tržní hodnoty Škody Transportation jsou veřejné zakázky od Českých drah a pražského dopravního podniku. Ty v podstatě zaplatily vývoj nového, konkurenceschopného produktového portfolia, umožnily vychytat chyby, jichž nebylo málo, a s odladěným produktem, který již měl referenční velké zakázky z domova, následně zahájit prodejní ofenzívu na zahraniční trhy. Díky velmi pěkným ziskovým maržím zbylo i na akvizice, které zkonsolidovaly velkou část výroby kolejových vozidel v Česku, a dalo se nakupovat i v zahraničí. Svým vlastníků pak Škoda vygenerovala i velmi pěkný, mnohamiliardový dividendový tok.
 
Fenomenální restart strojírenské jedničky na trhu by nebyl, kdyby nebylo oněch státních zakázek, těch bylo za poslední dekádu více jak 200, a stále přibývají. Škoda i po mediálním skandálu s arbitráží proti Českým drahám má proto ostré lokty, a prakticky si dnes může diktovat své podmínky lépe, než tomu bylo dříve. Samotnou kapitolou pak jsou lidé napojeni na výrobce, kteří zastávají daňovými poplatníky placené funkce na Ministerstvu dopravy a Místního rozvoje. Škoda je tak v oblasti domácího odbytu naprostým matadorem, a i když se v minulosti pokoušel toto prvenství sesadit Siemens a Alstom, stále díky silnému lobby a politické provázanosti, buduje dál z historie své dobře zavedené jméno.
 
{loadmodule mod_banners,468 x 60 v článku mezi textem}

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na