Připomíná to scény z dnes již kultovního filmu Kladivo na čarodějnice. Přesně podobným stylem nyní aplikuje své záměry dříve zhrzený Zdeněk Žák, nyní nový ministr dopravy. Ačkoliv jeho působnost na tomto postu je podmíněna hlasováním o důvěře vlády které proběhne v srpnu, již nyní zcela podivným způsobem Žák mění lidi v dozorčích radách Českých drah a Správci kolejí (SŽDC). Je ovšem otázkou, zda k tomu má skutečně potřebný mandát.
GRAFICKÁ KOLÁŽ | MICHAL REMUNDA | FIRENET.CZ
Žák prosadil změny v dozorčích radách národního dopravce. Ačkoliv na to neměl dostatečný mandát
Řada odborníků se domnívá, že obměny na klíčových postech ve státem vlastněných firmách by neměl pokaždé nově přicházející ministr měnit dle svého uvážení. Tyto praktiky vůči České republice vlažně kritizovala i Evropská unie. Kde přímo v notifikaci obsáhlé zprávy je uvedeno, že pokud jsou na klíčových postech odborníci kteří doposud řádně čerpají dotace z operačních programů pro dopravu a rozvoj dopravní infrastruktury, není přímo vhodné takové lidi neustále obměňovat. Pak se Česko dostává jen na poslední příčky v čerpání dotací pro důležité projekty. O rozbujelé korupci ve státní správě ani nemluvě.
Nový ministr dopravy se zachoval zcela dle očekávání. Jelikož byl dříve samotným šéfem drah z firmy propuštěn, všechny kroky nasvědčují nyní přesně modelové situaci, kdy se Žák, jako nový ministr dopravy, bude snažit šéfovi drah oplácet stejnou mincí. Setrvání současného šéfa národního dopravce chce ministr podmínit uspokojivým výsledkem auditu hospodaření.
Ačkoliv je Zdeněk Žák v úřadu jen několik dnů, prosadil si již podezřelé výměny v řídícím výboru Českých drah. Celkem mu „Vláda“ odsouhlasila změny na čtyřech postech státního dopravce. Tento orgán je zároveň rozhodčí ve složení dozorčí rady, stejná rada také umožňuje jmenování a případné odvolání šéfa drah. Vzniká zde tak důvodné podezření, že Žák chce přes mnohé kontrolní a hospodářské výsledky šéfa drah v dohledné době odvolat.
Nový ministr bez podpory Poslanecké sněmovny dosadil do dozorčích rad své lidi
Pakliže Vláda nedostane důvěru Poslanecké sněmovny, a Žák nakonec šéfa drah odvolá, hrozí zde reálná krize ve vedení drah včetně čerpání dotací z operačních programů pro nákup a obnovu vozového parku národního dopravce. Žák své kroky ale hájí. Díky změnám v dozorčí radě chce mít prostor ve kterém bude jasně čitelné, jak na tom dráhy jsou s vlastním financováním.
Z řídicího výboru byli k 16. červenci odvoláni náměstci ministra dopravy Miloslav Hala a Jiří Žák. Ti zatím podle ministra Žáka náměstky zůstanou a jejich setrvání bude tak jako u zbytku vedení ministerstva záviset na výsledcích. Za ministerstvo financí řídicí výbor opustil Miloslav Müller a za resort obrany bývalý náměstek Michael Hrbata.
Podobné kroky chce provést i v případě Správce dopravní cesty. Velké obměny už kritizovalo několik poslanců a řada lidí z oboru. Neustálou obměnou stále nově přicházejících lidí do dozorových orgánů, povede spíše k negativní zpětné vazbě. O unijních dotacích ani nemluvě. Odbory v tomto případě zachovávají chladnou hlavu, přímo se jich takové změny netýkají. Pakliže přímo není ohrožena zaměstnanecká politika a kolektivní smlouva.
Bendl dříve Žáka vyhodil pro jeho neschopnost a neodbornost
V minulosti jako náměstek ministra dopravy a šéf dozorčí rady drah Zdeněk Žák tvrdě Žaludu zkritizoval za údajné rozhazování peněz. V kuloárech přitom padalo Bazalovo jméno coby jméno Žaludova nástupce. Žákova akce měla nádech partyzánštiny: Vystoupil s kritikou v době, kdy byl tehdejší ministr dopravy Petr Bendl na dovolené. Jenže ministr Žaludu podpořil, a naopak z funkce vyhodil Žáka, a ten nyní bude chtít současného šéfa drah nejspíš zbavit funkce.
Bendl v minulosti také uvedl, že Žák se snažil v dozorovém orgánu národního dopravce prosazovat nadřazeně své zájmy. Doporučoval přímo konkrétní kroky, na které ve své dikci ale dozorčí rada neměla vliv. Přímo a otevřeně kritizoval šéfa drah již dříve, a to jasným a neodborným výkladem vlastních dotazů na šéfa drah.
V minulosti ale i Žaluda, bez dokončení výsledku auditu nákladního dopravce ČD Cargo nechal odvolat jeho klíčového manažera Bazalu. Později to tehdejší ministr dopravy Petr Bendl silně kritizoval. Přímo tehdy uvedl, že měl počkat na dokončení klíčového auditu v hospodaření nákladního dopravce. „Měnit vedení Carga byla chyba..“ prohlásil tehdy Bendl. Do jaké míry to mohlo v tehdejší době ovlivnit a destabilizovat celou firmu, je nyní těžké zpětně předjímat.
FOTOGRAFIE | SOUČASNÝ ŠÉF NÁRODNÍHO DOPRAVCE, PETR ŽALUDA | ČESKÉ DRÁHY
Stát by měl více hájit vlastní zájmy, nikoliv vnitřní boj manažerů. Nejsme Ukrajina nebo Rusko
Každopádně podobný styl nyní praktikuje v osobním dopravci i Zdeněk Žák. Setrvání současného šéfa drah je navíc dosti zásadní a klíčové pro čerpání již zmíněných dotací z operačních a regionálních programů pro obnovy a nákup vozidlového parku. Dráhy navíc chtějí v příštím roce nasadit do provozu i nové soupravy Viaggio Comfort od firmy Siemens. Žák jde v tomto případě spíše proti zdi, a místo medvědí služby pro stát, bude přilévat vodu na mlýn firmám jako je RegioJet a nákladní dopravce AWT, která zase silně brojí proti ČD Cargo. Radim Jančura zase proti osobní dopravě, v minulosti se dokonce sešel i s ministrem dopravy v demisi Stanjurou.
Jančura přímo tehdy s janým tvrzením doporučoval, aby se Stanjura zbavil šéfa drah. Ovšem každá strana má dvě mince. Jančura chce pouze prosazovat své vlastní zájmy, schovává se u toho neustále za daňového poplatníka. I když, ta hra na „schovku“ je dosti průhledná. Připomíná to spíše špatně sepsané operetní představení. Jančura se k tomu netají tvrzením, že jeho úhlavním nepřítelem je Petr Žaluda a celé České dráhy. Běžný pozorovatel tak spíše nabývá pocitu, že i podnikatelská zvůle může plodit takové perly do médií.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/komentar/1654-cistky-ve-statnich-firmach-zak-s-nedostatecnym-mandatem-meni-lidi-v-dozorcich-radach{/qrcodegenerator}
Do praktik Jančury se nedávno zapojil i nejmladší z dopravců v Česku, Leo Express Leoše Novotného, syn bývalého majitele potravinářského gigantu Hamé Babice. Ačkoliv je boj proti dominantnímu hráči na trhu ze srany LE spíše v menší intenzitě než od majitele žlutých vlaků, problém se soudy už nový dopravce měl také. Soud zakázal majiteli černých vlaků využívat zákaznické produkty Českých drah. Jančura to stihl ještě bez soudního příkazu.
Současný ministr dopravy bez podpory Poslanecké sněmovny Zdeněk Žák, chce prosadit i změny ve vedení Správce kolejí SŽDC. Nyní současnou radu této firmy kritizuje pro její neodbornost. Jak sám nedávno uvedl, chce do dozorového orgánu prosadit více odborníků na železniční infrastrukturu, a zároveň obsadit i posty chybějících radních. Ovšem v současné době na klíčové pozici radních Správce kolejí nesedí žádný neodborník. Žák tak chce spíše vytlačit lidi úzce provázanými s ČD. Ovšem na tom není nic neobvyklého, Správce kolejí patří i nadále státu, stejně jako České dráhy a Cargo. Provázanost a odbornost lidí na klíčových rozhodčích funkcích není ničím neobvyklým.
{snippet 101}
- Firma AWT chce prosadit zrušení slev za dopravní cestu. Což značně může poškozovat ČD Cargo
- Liberalizaci železnice neohrožuje stát, ale soukromý sektor nekonečným řetězem stížností vůči státu
- Ministerstvo dopravy zveřejnilo kompenzace státem nařízených slev z jízdného firmě Student Agency
- Vysokorychlostní vlaky v Itálii. Stát versus soukromník
- Mezi Prahou a Ostravou je tlačenice. Soukromníci se ohlížejí po nových trasách pro své vlaky
- KOMENTÁŘ: Soukromí dopravci – naděje či zhouba české železnice
{snippet 120}