Z pletich ve veřejné zakázce obvinila policie dopravní společnosti ČSAD Liberec a BusLine. Informaci o zahájení trestního stíhání dostalo vedení krajské společnosti ČSAD Liberec ve čtvrtek prostřednictvím datové schránky. Obvinění se týká zejména doby, kdy firmy musely po dohodě vlády s odbory zvýšit mzdy řidičů autobusů, řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Na běžný provoz ČSAD Liberec a finanční stabilitu firmy by stíhání nemělo mít podle něj vliv, autobusy budou dál jezdit podle jízdních řádů.

Liberecký kraj, který před dvěma lety společnost ČSAD Liberec koupil prostřednictvím firmy Autobusy LK, se chce bránit. Pletich, jež spočívaly zřejmě ve společném postupu proti kraji, se měla podle hejtmana firma dopustit ještě s předchozím majitelem. Kraj zvažuje i připojení k trestnímu stíhání a vymáhání náhrady škody, která kraji vznikla, když pod tlakem přistoupil na prokazatelně nevýhodnou cenu firmy BusLine. “Ta škoda je v řádech milionů korun,” řekl Půta.

Vedení ČSAD Liberec podalo proti zahájení trestního stíhání stížnost s tím, že trestní jednání se týká doby před odkoupením majoritního balíku akcií ČSAD Liberec krajem od firmy LIAD. “A co je klíčové, netýká se žádné z osob, které jsou aktuálně v řídicích či kontrolních orgánech společnosti (ČSAD Liberec),” doplnil předseda představenstva Martin Bobek. Jednání předchozího vlastníka navíc podle vedení dopravce nebylo ve prospěch ČSAD Liberec, ale v neprospěch firmy. “Proto jsme navrhli zrušení usnesení o zahájení stíhání,” dodal.

Policie podle Půty sledovala dopravu v kraji od roku 2014. Obvinění se týká zejména roku 2017, kdy se na základě dohody vlády s odbory musely zvýšit mzdy řidičů v autobusové dopravě. Všichni hlavní dopravci – ČSAD Liberec, BusLine a ČSAD Česká Lípa – tehdy vypověděli smlouvy s tím, že jim peníze, které dostali od kraje navíc, nestačí.

Zatímco s českolipským dopravcem se kraj dohodl, v případě dalších dvou byla podle Půty jednání výrazně tvrdší a řízení se tam opakovalo. “Jak teď ukazuje trestní spis, postupovaly BusLine a ČSAD Liberec po vzájemné dohodě,” řekl hejtman.

Vyšetřování policie podle Půty také ukázalo, že skutečným vlastníkem společnosti BusLine je Jiří Vařil. Kraj se teď radí s právníky o tom, jak dál v případě desetileté smlouvy, kterou s firmou uzavřel na zajištění dopravy na Jablonecku a Semilsku. “Součástí smlouvy, kterou jsme uzavřeli na podzim 2018, bylo prohlášení o tom, kdo je skutečný vlastník, které podepsal Jakub Vyskočil. My teď budeme zjišťovat, zda byla smlouva podepsána podle zákona o zadávání veřejných zakázek a jestli je vůbec platná,” dodal Půta.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments