Deutsche Reichsbahn nasazovala v době největší slávy expresu Vindobona, i motorové jednotky VT175. Později se přešlo na klasické vozy s lokomotivou. Foto: Archiv NTM

Přímá spojení mezi Vídní přes Prahu s Berlínem, zanikla prakticky rozlomením vozebního ramena v Praze. To se stalo i díky nákupu nových vlaků railjet. Praha se tak stala hlavním přestupním bodem v cestování mezi Německem a Rakouskem. Dnes už je v provozu jediné přímé spojení, a to vlakem Hungaria z Budapešti do Hamburku.

O návrat slavné Vindobony tak jednají Deutsche Bahn i ÖBB. K jednacímu stolu jsou tak oprávněně přizvány i České dráhy, díky kterým nakonec Vindobona v roce 2014 vyjela naposledy. Vindobona by se tak do svého historicky druhého trasování přes Brno, mohla vrátit už od prosince 2019.

Navzdory železné oponě

ČSD nasazovalo do oběhu tehdy motorové vozy pod označením M296.1 depa Praha Libeň. Foto: Jan Jirásek

Rakouské ÖBB si spolupráci s Českými dráhami velmi považují. Dokladem toho je i dvouhodinový takt přímého spojení Prahy a Štýrského Hradce přes Vídeň. Rakousko mělo už v dobách hluboké totality, která vládla dlouhá čtyři desetiletí, jediné přímé internacionální spojení s Prahou, a to expresem Vindobona. Ta vyjela poprvé v roce 1957.

Trasování ale bylo původně z Vídně do Lince, a dále přes České Budějovice a Prahu, do Drážďan a Berlína. Na tehdejší dobu se jednalo o neobyčejný vlak. Německá strana (Deutsche Reichsbahn), vypravovala rychlé a zcela nové motorové vlaky VT 175.

Na vozbě internacionálního expresu Vindobona se podílely všechny tři železniční správy. Tedy DR (Německo), ČSD (Československo) a ÖBB (Rakousko). ČSD pod dodání od výrobce, nasazovalo v celé trase i své motorové vozy řady M498 a M495.

Před svým koncem v roce 2014, byla Vindobona ještě prodloužena o úseky Berlín – Hamburk a Vídeň – Villach.

Od roku 1969 došlo ze strany ČSD k nasazení nových rychlých motorových vozů řady M296.1 pro rychlost do 120 kilometrů za hodinu. Od roku 1979 pak dochází ke změně trasy, a to přes zmíněné Brno, ale také k nasazení klasických vozů s lokomotivou – touto změnou tak přichází Vindobona o svůj původní půvab i vyjímečnost.

Deutsche Bahn a ÖBB nadále preferují České dráhy

Od změny jízdních řádů 79/1980, došlo mimo změny trasy, také k nasazení klasické soupravy s lokomotivou. V ČSSR se na vozbě podílela depa Brno a Děčín. Foto: Archiv NTM

Od stejného roku také dostupují od vozby rakouské ÖBB, které tak provoz vlaku přenechávají ČSD a DR. ÖBB pak za nasazování německé soupravy platila vyrovnávací poplatky, jelikož neměla v té době vhodná motorová vozidla. I proto nakonec došlo k přesunu expresu Vindobona do nové trasy.

Podle informaci z Českých drah, by si rakouská strana ÖBB přála obnovení minimálně dvou přímých spojení Vídně s Drážďany a Berlínem. Otázkou tak zůstává financování na straně ČD.

Národnímu dopravci se na linkách do Berlína a Hamburku, ale také do Vídně a Budapešti daří. Všechny vlaky provozují na komerční riziko, a zároveň obě zmíněné trasy jsou pro dopravce velmi ziskové. Na tyto trasy se chtěl v minulosti dostat i Radim Jančura, který dokonce s Deutsche Bahn jednal. Nicméně k dohodě nedošlo, a německá strana i nadále preferuje silnějšího a spolehlivějšího partnera, se kterým jej pojí železniční spolupráce přesahující sto let.

Na pořadu dne je tak i další jednání o prodloužení spolupráce. České dráhy tak mají už více než jisté, že pětiletá smlouva je u DB i ÖBB připravena k podpisu do konce srpna.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na