
Přímá spojení mezi Vídní přes Prahu s Berlínem, zanikla prakticky rozlomením vozebního ramena v Praze. To se stalo i díky nákupu nových vlaků railjet. Praha se tak stala hlavním přestupním bodem v cestování mezi Německem a Rakouskem. Dnes už je v provozu jediné přímé spojení, a to vlakem Hungaria z Budapešti do Hamburku.
O návrat slavné Vindobony tak jednají Deutsche Bahn i ÖBB. K jednacímu stolu jsou tak oprávněně přizvány i České dráhy, díky kterým nakonec Vindobona v roce 2014 vyjela naposledy. Vindobona by se tak do svého historicky druhého trasování přes Brno, mohla vrátit už od prosince 2019.
Navzdory železné oponě

Rakouské ÖBB si spolupráci s Českými dráhami velmi považují. Dokladem toho je i dvouhodinový takt přímého spojení Prahy a Štýrského Hradce přes Vídeň. Rakousko mělo už v dobách hluboké totality, která vládla dlouhá čtyři desetiletí, jediné přímé internacionální spojení s Prahou, a to expresem Vindobona. Ta vyjela poprvé v roce 1957.
Trasování ale bylo původně z Vídně do Lince, a dále přes České Budějovice a Prahu, do Drážďan a Berlína. Na tehdejší dobu se jednalo o neobyčejný vlak. Německá strana (Deutsche Reichsbahn), vypravovala rychlé a zcela nové motorové vlaky VT 175.
Na vozbě internacionálního expresu Vindobona se podílely všechny tři železniční správy. Tedy DR (Německo), ČSD (Československo) a ÖBB (Rakousko). ČSD pod dodání od výrobce, nasazovalo v celé trase i své motorové vozy řady M498 a M495.
Před svým koncem v roce 2014, byla Vindobona ještě prodloužena o úseky Berlín – Hamburk a Vídeň – Villach.
Od roku 1969 došlo ze strany ČSD k nasazení nových rychlých motorových vozů řady M296.1 pro rychlost do 120 kilometrů za hodinu. Od roku 1979 pak dochází ke změně trasy, a to přes zmíněné Brno, ale také k nasazení klasických vozů s lokomotivou – touto změnou tak přichází Vindobona o svůj původní půvab i vyjímečnost.
Deutsche Bahn a ÖBB nadále preferují České dráhy

Od stejného roku také dostupují od vozby rakouské ÖBB, které tak provoz vlaku přenechávají ČSD a DR. ÖBB pak za nasazování německé soupravy platila vyrovnávací poplatky, jelikož neměla v té době vhodná motorová vozidla. I proto nakonec došlo k přesunu expresu Vindobona do nové trasy.
Podle informaci z Českých drah, by si rakouská strana ÖBB přála obnovení minimálně dvou přímých spojení Vídně s Drážďany a Berlínem. Otázkou tak zůstává financování na straně ČD.
Národnímu dopravci se na linkách do Berlína a Hamburku, ale také do Vídně a Budapešti daří. Všechny vlaky provozují na komerční riziko, a zároveň obě zmíněné trasy jsou pro dopravce velmi ziskové. Na tyto trasy se chtěl v minulosti dostat i Radim Jančura, který dokonce s Deutsche Bahn jednal. Nicméně k dohodě nedošlo, a německá strana i nadále preferuje silnějšího a spolehlivějšího partnera, se kterým jej pojí železniční spolupráce přesahující sto let.
Na pořadu dne je tak i další jednání o prodloužení spolupráce. České dráhy tak mají už více než jisté, že pětiletá smlouva je u DB i ÖBB připravena k podpisu do konce srpna.