Nefungující toalety, palubní catering nebo několik nefunkčních dveří, to je vizitka současné výstavní flotily vlaků ICE Deutsche Bahn. V létě nefungují klimatizace, v zimě zase topení. Až 20 procent všech vlaků ICE odjíždí z dílen zpět do provozu s nedostatky. DB o problému ví, a snaží se jej řešit nabíráním nových zaměstnanců.

Dalším problémem je obří dluh, který německému dopravci svazuje sice ruce, nové lidi v údržbě a dílnách ale potřebuje. Dopravci v současné době schází mimo strojvedoucích, až 19 tisíc zaměstnanců, do ideálního stavu by bylo podle uniklého dokumentu do médií, potřebovala firma zaměstnat 25 tisíc nových zaměstnanců.

Nedostatek strojvedoucích i technického personálu

Kritický stav tak už dokresluje pouze fakt, že v Berlíně ve čtvrtek dojde k mimořádnému svolání dozorčí rady podniku. Kritiku „na svého“ dopravce snesl začátkem týdne i stát, který je stále jediným akcionářem a vlastníkem. Ročně do DB napumpuje až stovky milionů eur.

Skutečnost tak vysoce kontrastuje s tím, jak se Deutsche Bahn v médiích a u veřejnosti prezentuje. Realita je tedy taková, že každý pátý vlak ICE odjíždí i po předepsané technické prohlídce z dílen s nedostatky. Jedná se hlavně o nefunkční toalety, topení, venkovní dveře a přechodové dveře mezi jednotlivými vozy.

Od roku 2016 přitom nároky na dílny stoupají, personální stav naopak klesá – uvádí původně interní zpráva která se dostala do médií v Německu. Od stejného roku vzrůstá i počet spojů ICE, což má za následek delší cyklus technické prohlídky u každé ze souprav ICE. Ty se tak do dílen dostávají i s několikadenním zpožděním.

Další peníze – další navyšování zadluženosti

Vlaky, které tak míří na dílnu, jsou s poruchami v součtu na 45 procentech z celkového stavu, z toho 17 procent všech vlaků vracejících se po technické prohlídce zpět do provozu, jsou se závadami z celkového úhrnu provedených kontrol.

Deutsche Bahn zaměstnává 205 tisíc zaměstnanců. v následujících letech ji ale opustí „početná“ generace zaměstnanců odcházejících do penze.

Ideální stav by bylo možné realizovat, pokud by se dopravci podařilo zaměstnat 5800 nových pracovníků technických oborů v údržbě. Realita je ale taková, že nové zaměstnance se specifickým zaměřením na výkon takového povolání je v současné personální krizi velmi těžké sehnat.

SOUVISLOSTI  V Německu krachuje dopravce Locomore. Jančurovský model byznysu bez dotací nevydržel

Deutsche Bahn si chce u Spolkové vlády vyžádat další peníze na údržbu svých vlaků. Požaduje až 7 miliard eur, což by mělo minimálně na pět let pokrýt náklady na školení nových, a přeškolení současných zaměstnanců pro technickou údržbu vlaků ICE. Dopravce také plánuje nákup další až 200 vlaků ICE nové generace, což bude s personální servilitou velmi těžce.

Skeptická je i sama vláda, která sice „svého“ dopravce vlastní i přímo řídí, zadluženost podniku je ale obrovská, a na poplach brojí i ekonomové. Další zadluženost by mohla přivést firmu do krizového scénáře.

Obtížná situace, jak současný stav nazývá Deutsche Bahn ve svém původně interním dokumentu, dále uvádí, že stav zadlužení celé firmy přesáhne nejspíš 20 miliard eur, což je pro dlouhodobé plánování rozvoje a expanze problematické.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde