Devět let od železniční tragédie ve Studénce. Pomník obětem a sliby politiků

Tragickou železniční nehodu ve Studénce připomíná památník obětem. Tento týden od tragédie uplynulo devět let. Havárie se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce tehdy spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius jedoucí z polského Krakova do Prahy.

Soudy rozhodují od roku 2011

Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, další dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo celkem 95 pasažérů a škoda přesáhla 177 milionů korun. Celá událost se dostala také k soudu, kde podle obžaloby byla příčinou nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Výpovědi svědků i znalecké posudky poukazovaly na porušování řady předpisů.

Podle znalce Vladimíra Doležela z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice únosnost konstrukce několikanásobně přesahovala hmotnost mostu a byla tak dostatečně nosná. Příčinu zřícení je potřeba hledat jinde.

Závěrečné řeči začnou žalobce, advokáti a obžalovaní přednášet 4. září. Vyhrazený na to mají celý týden, případně ještě další dny. Následovat by mělo vynesení rozsudku. Technické zvěrstvo, tak znalec označil chyby na stavbě mostu.
Zdroj: http://www.denik.cz/z_domova/smutne-vyroci-studenky-od-tragickeho-nestesti-uplynulo-devet-let-20170809.html

Soud čekal na vypracování právě tohoto posudku od dopravních expertů řadu měsíců a mělo by se jednat o poslední důkaz.

„Další svědci by nám už nic dalšího neobjasnili," uvedl již dříve soudce Jaromír Pšenica. Není tak vyloučené, že další soudní jednání v Novém Jičíně bude na podzim patřit závěrečným řečem a následně by soudce mohl vynést rozsudek.

Obžalováni byli tři pracovníci generálního dodavatele stavby, tedy společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnešní Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl a dále pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje dohlížející na stavbu a jeden živnostník pracující pro subdodavatele.

Další tragédie o několik let později

Uteklo pár let, a další tragická nehoda se tentokrát stala na železničním přejezdu. Tehdy řidič kamionu z Polska vjel mezi závory, které se automaticky spouští díky blížícímu se vlaku. Srážka byla tehdy fatální. Strojvedoucí přišel o obě nohy, a s následky se pokouší vyrovnat dodnes, ačkoliv jeho prioritou bylo při zjištění překážky na trati, aktivovat rychlobrzdu a schovat se za kabinou strojvedoucího.

Padlo několik variant, jak problematický přejezd zcela zrušit, případně jej nahradit podjezdem. Začátkem července v tomto místě testovala specializovaná firma zabezpečení přejezdu proti vozidlu zablokovanému v prostoru kolejí. Dodnes se tak regionální i vládní činitelé dohadují, co s tímto přejezdem bude dál. I dnes a denně riskují lidé přebíhání kolejí již po stažení závor, i když se policie snaží prohřešky řešit, na místě tak zůstává naprostá lidská lhostejnost a arogance.