SŽDC napumpuje do oprav a modernizací nádražních budov stovky milonů korun. Stavební pětiletka skončí v roce 2022

SŽDC jako správce železniční infrastruktury a všech nádraží v zemi, hodlá do roku 2022 utratit stovky milionů korun na generální opravy nádražních budov, modernizace, ale i stavby zcela nových odbavovacích prostor dle moderních technologií.

Pětiletka oprav a modernizací

Ročně tak SŽDC chce opravit na padesátku nádraží, železničních uzlů, stanic i zastávek. Správce infrastruktury chce za opravy utratit až osm miliard korun. Podle generálního ředitele SŽDC Pavel Surý, letos firma utratí 600 milionů korun, a dalších 50 milionů za modernizace kritizovaných železničních stanic: Sokolov, Přerov, Lipník nad Bečvou, Břeclav, Kuřim, Turnov, a Hradec Králové. Zároveň podle vyjádření Pavla Surého, další projekty na zhotovení stavby, mají celkovou hodnotu téměř 80 milionů korun.

V příštím roce plánuje SŽDC utratit kolem 2,7 miliard korun, a jako první do generálních oprav zamíří nádraží v Českých Budějovicích, které je z poloviny v nevyhovujícím, až havarijním stavu. Historická budova tak spolkne nejspíš nejvyšší částku, a to až 200 milionů korun.

V roce 2018 také odstartují generální opravy nádražních vestibulů v Plzni a v Pardubicích, kde nedávno město otevřelo zcela nový dopravní terminál.

Na celé řadě nádraží v současné době opravy probíhají, a jejich otevření je plánováno v příštím roce. Nejvíce sledovanou rekonstrukcí historické budovy, je hlavní nádraží v Praze, kde SŽDC nedávno ukončilo všechny smlouvy s italskou firmou Grandi Stazioni. Zhotovitel nestihl v termínu předat klíčové prostory, a to Fantovu kavárnu, která se stala předmětem sváru i když GS žádalo o prodloužení smlouvy.

Grandi Stazioni v Praze

V dalším roce spustí SŽDC opravy nádraží v Křižanově, Bílině, Frenštátu pod Radhoštěm, Šternberku, v Huštěnovicích, a stále očekávanou modernizaci a přestavbu celého kolejového obvodu nádraží v Kolíně. Přestavby kolejových uzlů v roce 2019 začnou v Plzni, Jihlavě, Chodově, některé přestavby trajektorie kolejí nádraží Smíchov, Berouně, a v Českých Budějovicích.

Za následujících pět let, chce SŽDC opravit a revitalizovat na 400 nádraží, kde minimálně 160 stanic projde generální revitalizací, tedy stavby nových moderních odbavovacích prostor, případně úpravy kolejového obvodu trajektorie kolejí. Na tyto projekty pak půjde až 900 milionů korun, s rezervou čerpání do 1,2 miliardy korun.