Stát zvažuje možnost vybírat poplatky od dopravců na komerčně nejvytíženějších tratích

Ministerstvo dopravy zvažuje možnost zavedení koncesního modelu na železnici. Zatímco nyní stát na většině tratí dopravci za provoz vlaků doplácí, na nejvytíženějších tratích, kde se provoz komerčně vyplatí, by mohli dopravci za možnost provozovat zde dopravu naopak platit státu. Na úterním Žofínském fóru to řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

V současnosti je o tomto principu možné uvažovat pouze na trase mezi Prahou a Ostravou, do budoucna ale přichází v úvahu i spojení mezi Prahou a Brnem, uvedl Čoček. Trať z Prahy do Ostravy je prvním spojením v Česku, kde byla zavedena konkurence železničních dopravců.

To přineslo zlepšení služeb pro cestující a snížení cen jízdenek, na druhou stranu ale množství vlaků konkurenčních dopravců z trasy téměř vytlačilo nákladní dopravu.

Zejména v úseku mezi Prahou a Pardubicemi a Přerovem a Ostravou jsou časová okna pro nákladní dopravu kvůli nedostatku volné kapacity na trati přesouvána do nočních hodin. To působí problémy zejména kvůli překračování hlukových limitů.

Nejvyšší poplatky za využití dopravní cesty na železnici má Německo a Švýcarsko. Naopak levně lze vlaky provozovat v Rakousku a ve Francii. Česká republika je spíše průměrem, ale i na zdejší poměry je výše platby za kilometr ujetý po domácí železnici s ohledem na kvalitu a přístup do železniční infrastruktury, trvale nadhodnocen.


V osobní dopravě může o přidělení volné kapacity na českých kolejích požádat každý dopravce. Správa železniční dopravní cesty mu ji přidělí, pokud jeho komerční spoj nekoliduje s jiným vlakem. Takto jednoduché to ale do budoucna nebude.

Podle Čočka se bude na železnici vždy provádět takzvaný test hospodářské vytíženosti, pokud bude chtít některý z dopravců nasadit komerční spoj v krátkém časovém rozmezí od vlaku, který byl objednán státem nebo některým z krajů. Test by měl prověřit, zda nový spoj neodebere cestující z vlaku, který objednává stát, případně kraj, a na jehož provozu se finančně podílí.

Vláda letos v březnu schválila postup otevírání železničního trhu konkurenci. Do konce roku 2021 se uskuteční soutěže na zajištění dopravy na pěti rychlíkových tratích.