FlixBus nasazuje ostré lokty a spouští vnitrostání linky. Všechny ve stopách žlutých autobusů RegioJet

FlixBus úspěšně začal konkurovat žlutým autobusům na mezinárodních linkách, nyní vstupuje i na linky vnitrostátní. Jde o sérii nových linek, které propojí hlavní města České republiky, a kdy se jedná o faktické kopírování linek konkurence, tedy autobusů RegioJet Radima Jančury.

Jančura dříve konkurenci likvidoval, dnes se musí přizpůsobit

Už od začátku vstupu zelených linek bylo zřejmé, že firma nezůstane v ČR pouze na poli mezinárodních spojů. V roce 2015 zakladatel FlixBusu Daniel Krauss uvedl, že celé portfolio jeho strategie bude zaměřeno především na budování celoevropské sítě dálkových spojů, až potom se zaměří na jednotlivé státy a vnitrostátní dopravu. Česko je v tomto ohledu na prvních příčkách, co do využívání alternativní dopravy, ačkoliv železnice v posledních dvou letech autobusům šlape silně na paty.

Firma vstoupí na hlavní trasu Praha – Brno už 17.srpna, a to v počtu 28 spojů v každém směru, cena za jednosměrnou jízdenku bude 149 korun. Zelené autobusy začnou od stejného data jezdit i na dalších páteřních trasách, které jsou zatím hájenstvím žlutých autobusů Radima Jančury. FlixBus vyjede z Prahy do Karlových Varů, Tábora a Českých Budějovic, Liberce, Plzně, spojí i Brno s Ostravou přes Olomouc.

Evropský autobusový mamut FlixBus chce vstoupit na železnici. V Německu si zaregistroval značku FlixTrain

FlixBus se navíc nemusí obávat praktik, které firma Radima Jančury používala v minulosti na likvidaci své konkurence v autobusové dopravě. Nový a silný hráč na trhu v tomto segmentu, může pro zatím dominantního dopravce být tvrdým testem trpělivosti a férového přístupu v konkurenčním prostředí.

FlixBus vyjede mezi Prahu a Liberec na 9 spojích za 79 korun, RegioJet na této trase prodává základní jízdné za 100, s věrnostní kartou za 90 korun. Na všech linkách tak zelené autobusy jsou dle ohlášeného ceníku levnější o více jak 20, resp. 35 korun. A právě cena, může být s nově příchozí konkurencí žhavým stimulem, jak ještě více u dominantního hráče jízdenky zlevnit. To bude ostatně moment, kdy jeden z dopravců začne regulovat sám sebe, škrtat spoje, obsazení stevardem ve spojích Fun&Relax a další nutné osekávání nákladů.

Přizpůsobení se konkurenci nemusí být snadné, a samotné odcházení doposud dominantního hráče může být i trpké.

Spoje Frekvence Čas Cena
Praha - Brno 28 x 2:30 149,-
Praha - Č.Budějovice 12 x 2:15 119,-
Praha - Karlovy Vary 13 x 2:10 129,-
Praha - Liberec 9 x 1:35 79,-
Praha - Český Krumlov 8 x 2:30 149,-
Praha - Plzeň 9 x 1:00 69,-
Praha - Lubenec 11 x 1:25 99,-
Praha - Písek 5 x 1:15 99,-
Praha - Tábor 5 x 1:20 79,-
Brno - Ostrava 9 x 2:05 179,-
Brno - Olomouc 7 x 1:05 125,-
Ostrava - Olomouc 7 x 1:10 125,-

 

radim jančura