ANALÝZA: Jančura odmítá opustit prostory na Smíchově, a ze Slovenska ho chtějí vyhodit. Postěžoval si na iDNES.cz čtenářům

Dnes již poměrně vleklá kauza s ukončením nájemní smlouvy v prostoru skupiny kolejí nádraží Smíchov v Praze, kterou České dráhy od března mají v evidenci jako vypovězenou, odmítá nadále akceptovat Radim Jančura. Magzine.cz vás o tom informoval začátkem července. Dnes oba dominantní hráči na domácí železnici, Radim Jančura a Peter Köhler, odpovídaly na dotazy čtenářů iDNES.cz. Jančura mj. uvedl, že i nadále odmítá opustit prostory objektu, který vlastní České dráhy, jednoduše náhradní prostory v Praze už nejsou.

Státní je fuj, nejlepší je soukromé - tvrdí Radim Jančura

Zároveň si majitel žlutých vlaků dělá ze své nevědomosti z čtenářů a cestujících legraci, když uvedl, že nejlepší vlak na západ od České republiky je takový, který nestojí daňového poplatníka ani korunu. Pravda je ovšem taková, že žádný vlak, který byl panem Jančurou uveden, v současné době v Evropě neexistuje, jednoduše si na sebe neumí vydělat. Své o tom ví i zakladatel konceptu Locomore, který nyní Peter Köhler přebírá do svého portfolia, a to pod značkou MyTrain. Více zde: Leo Express přebírá zkrachovalého dopravce Locomore v Německu. Začal s hledáním strojvedoucích

Je zajímavé, jak pan Jančura odpovídá na otázku, jak se dá navýšit již dnes 100 % vytížení hlavní trati. Navrhuje zrušení vlaků ČD a nahrazení svými. Ve skutečnosti tedy k žádnému navýšení nedojde. Množství vlaků zůstane stejné. Jen se změní jejich barva a pravděpodobně raketově vzroste cena. Současná cena totiž je nízká jen proto, že zde existuje konkurence. Zbudu-li na této trati jen žluté vlaky, pak to dopadne přesně tak jako na autobusové lince Praha – Liberec. Stejného efektu jsme byli svědky okolo Vánoc, kdy se ceny u soukromých dopravců šroubovaly k neskutečným číslům..., uvedl čtenář Martin Nový.

Ještě více:

Peter Köhler si za Leo Express uřízl ostudu zase v odpovědi, kdy se ho čtenář dotazoval na obsazenost jeho vlaků. Odpověděl dle předem špatně formulovaného scénáře. Demagogie tentokrát nezůstala bez povšimnutí. Vlaky LE jsou podle Köhlera zaplněny 70 procenty, a jsou to České dráhy, které nyní na koridoru blokují rychlejší provoz. Srovnávat vlaky jednoho dopravce, který jich denně mezi Prahou a Ostravou vypraví sotva tucet, s národním dopravcem, je vskutku velmi šikovně mířený marketing – ale nedotažený do konce

Jančura: Slovensko nás chce vyhnat ze země

Slováci se snaží RegioJet úplně ze Slovenska vyhodit. Dokonce schválili na toto zákon, který jim v tom má pomoci. Naštěstí se nás zastala Evropská komise, bohužel o tom více nemohu říci. Tzn. že by nás pustili dále do vnitrozemí, nepřipadá v úvahu. Leda pokud by Andrej Danko (SNS) vypadl z koalice. Zbývající dvě strany (Smer i Most Híd) jsou pro liberalizaci, dodal Radim Jančura za RegioJet.

Redakce Magzine.cz před vydáním tohoto článku, zjišťuje podrobnosti v sídle EK ohledně stížnosti Radima Jančury na Slovenskou republiku, která mu dle jeho tvrzení brání ve větším expandování do vnitrozemí. S novými informacemi Vás rádi seznámíme.

Pokřivená liberalizace v touze po dotacích

Řada dalších dotazů byla spíše technického zaměření, vstupu na nové trasy, ale také expanze do zahraničí. Leo Express chce do Polska, a RegioJet naopak do Rakouska. Konsolidace dopravních systémů se za poslední dva roky změnila ale takovým způsobem, že osekávání provozních nákladů budou realizovat i soukromníci na kolejích v Česku. RegioJet nedávno mezi Prahou a Brnem zrušil několik autobusových spojů, řada cestujících utíká z autobusů a automobilů do vlaků.

Další problém bude vstup velmi silného hráče v autobusové dopravě, a to FlixBus z Německa. Ten oznámil i spuštění vnitrostátních linek, nejvíce výdělečná trasa Praha – Brno, odkud před lety Radim Jančura vyhnal firmu Asiana, vstoupí FlixBus se svými až 30 páry spojů, a chce být prý levnější. Přehled nových linek a ceny jízdného v článku: FlixBus nasazuje ostré lokty a spouští vnitrostání linky. Všechny ve stopách žlutých autobusů RegioJet

Oba pánové, jak Jančura tak Köhler opatrně přiznávají, že provozovat železniční dopravu bez dotací prakticky dnes už nejde. Realita je taková, že to nešlo nikdy, ani před vstupem obou firem na koleje, ani dnes, kdy si navzájem masivně konkurují s Českými dráhami. Květnatá hesla z doby, kdy RegioJet vstupoval na koleje se svými vlaky bylo běžné, že tato hesla byla součástí silného marketingu namířeného proti národnímu dopravci. Dnes už je ani jeden nepoužívá, a zmizela i z řady firemních brožur.

Radim Jančura se dále pochlubil, že o lokálky má velký zájem. Jednomu čtenáři doslova odpověděl: "zaplatíte 100 korun za jízdenku, od státu dostanete dalších 300 jako kompenzací". A právě Radim Jančura je nadále velkým kritikem státních drah, protože on by dokázal jezdit bez dotací. Tato falešná fixní idea má ovšem dvě strany mince. Na řadě míst Evropy, vedlo vynucené vystřídání státních vlaků za soukromé, k postupnému úpadku služeb takovým způsobem, že stát nakonec soukromému dopravci musel vyplácet 2x tolik za prokazatelné ztráty, než tomu bylo původně u toho svého.