Městským dopravním podnikům v Česku chybějí stovky řidičů. Nejhorší situace je kvůli přísným podmínkám posuzování zdravotní a odborné způsobilosti u řidičů tramvají a trolejbusů. Ministerstvo dopravy nyní připravuje novelu vyhlášky, která by měla zmírnit podmínky posouzení zdravotní způsobilosti řidičů drážních vozidel. Svaz sdružuje 20 největších provozovatelů městské dopravy v Česku, které zaměstnávají zhruba 9500 řidičů.

Macháček upozornil, že situace je o něco lepší u řidičů autobusů, naopak u tramvají a trolejbusů se dopravní podniky potýkají s jejich velkým nedostatkem. Příčinou jsou podle něj rozdílné podmínky pro odbornou a zdravotní způsobilost řidičů, které jsou pro řidiče drážních vozidel přísnější než u autobusů. Podle Macháčka se nejčastější problémy vyskytují například při zkouškách z barvocitu, které nejsou u silniční dopravy povinné, u drážní naopak. Mnoho řidičů tak musí být časem převedeno do autobusů. Přísnější pravidla také odrazují část uchazečů.

Podniky proto jednají s ministerstvem dopravy o úpravě podmínek. “O tomto problému víme a řešíme ho,” uvedla Lenka Rezková z tiskového oddělení ministerstva. Úřad připravuje změny, které by měly podmínky pro řidiče drážních vozidel v rámci městské hromadné dopravy srovnat s podmínkami pro řidiče autobusů.

“V tomto směru nevidíme důvod, aby byly rozdíly z hlediska zdravotní způsobilosti pro řízení zejména trolejbusu a autobusu,” podotkla Rezková. Dodala, že vyhláška je vydávána společně s ministerstvem zdravotnictví, které tak bude muset úpravy odsouhlasit.

S nedostatkem řidičů se dopravní podniky vypořádávají různě. Podle Macháčka u části podniků klesl počet řidičů pod kritickou hodnotu, a dopravci tak musí snižovat počet spojů a nevypravují některé linky podle platných jízdních řádů. Další část se snaží nedostatek šoférů vyrovnat například vyššími přesčasy.

Nedostatek se podle svazu navíc prohlubuje. V období ekonomického růstu podle Macháčka mnoho zaměstnanců odchází za lepšími mzdovými podmínkami zejména do soukromých firem. Uvolněná místa se navíc kvůli složité a zdlouhavé administrativě dlouhodobě nedaří obsadit pomocí zahraničních pracovníků.

S nedostatkem řidičů se potýkají i dopravci v dálkové autobusové dopravě, kde schází asi pět tisíc šoférů. Přes 15 tisíc profesionálních řidičů podle dopravců chybní v nákladní dopravě.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na