České dráhy v uplynulých třech letech představily zhruba desítku typů nových nebo modernizovaných vozů určených pro dálkovou dopravu. Interiér každého je jiný, což by se ale mělo změnit. Největší železniční dopravce v Česku připravuje designový manuál, který by v budoucnu měl vzhled vozidel sjednotit.

Designový manuál který ČD připravují, má dodavatelům jasně říct, jak má připravovaný vlak vypadat. Nepůjde jenom o vzhled, ale i o pohodlí. Bude obsahovat podrobnou specifikaci materiálů, o jak kvalitní textilie by mělo jít, jak má vypadat vzor sedadel, jak mají být uspořádány stolky, což bude první řadě platné především pro dálkovou a mezinárodní dopravu.

Formát interiéru jako v railjetu ČD

V posledních letech probíhaly ve vagonech ČD úpravy různého rozsahu od prostého přečalounění sedadel až po zásadní rekonstrukce, při kterých se z původně oddílových vagonů staly velkoprostorové, takové vozy už jezdí s novým grafickým schématem na lince z Prahy do Hamburku a Budapešti. Od roku 2009, kdy společnost přišla s jednotným modro-šedým zbarvením vozů, přitom vystřídala hned tři barevné a designové kombinace potahů sedadel. Nyní se již podoba potahů sjednotila, přesto jsou v každé další dodané sérii rekonstruovaných či nových vozů například jiný typ sedadel či jiná barva obložení, a to se nově změní.

Sjednocením interiéru procházejí v současnosti například vozy německého dopravce DB, jehož starší vozy dostávají shodné sedačky, jaké jsou ve vysokorychlostních soupravách ICE, úpravy se týkají také obložení interiéru či stolků. První vlaštovkou podobného směřování ČD jsou právě nové vozy pro linku Praha – Budapešť, jejichž vizualizace představily dráhy na Facebooku. Jejich interiér je značně podobný railjetům – jak odstínem obložení, tak typem a barvou sedadel.

Modernizaci interiéru čeká i SC Pendolino

Podle nově prezentovaných materiálů, a minimálně i těch v současné době zaváděných na lince do Hamburku, bude hlavním jmenovatelem prosvětlené, velkoprostorové uspořádání vozů s nepřímým osvětlením, okny krytými stahovacími roletami. Do druhé třídy se oproti současnému standardu mají dostat koberce, v první třídě budou běžná kožená sedadla.

Takové vozy se objevily už v railjetech a starších vozech, které dráhy loni nakoupily od svého rakouského protějšku, společnosti ÖBB. Nyní však na takový materiál usednou cestující i v revitalizovaných vozech určených pro linku do Hamburku a v ohlášených vagonech pro budapešťské spoje.

Designový manuál by se již neměl týkat starých vozů, které nedávno procházely menšími revitalizacemi, při kterých nechaly dráhy přetěsnit okna či lavice potáhnout namísto koženky látkou. S pokračováním takových úprav ČD již nepočítají, a malé, drobné modernizace se dnes již nerealizují. Naopak zcela obnoven bude interiér jednotek SC Pendolino.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na