Zdá se to až neuvěřitelné. Státy, které investují miliardy EUR do železniční infrastruktury a odklání náklady ze silnice na železnici, jsou logicky mimo vlastních investic bohatě podporovány i Evropskou unií. Příkladem by mohlo být Rakousko nebo Německo. Evropský soud nyní rozhodl zcela nečekaně: v Česku jsou vysoké poplatky za dopravní cestu, ale také přehnané investice do obnovy a modernizace železničních tratí.
Dvojí bič tak nyní krouží nad Ministerstvem dopravy. Nedávno ovšem u stejného subjektu byla podána stížnost na snížení cen za dopravní cestu od firmy AWT.
Firenet Vás o tom informoval v článku: Firma AWT chce prosadit zrušení slev za dopravní cestu. Což značně může poškozovat ČD Cargo
Ačkoliv je AWT soukromým subjektem, napadnutí původního rozhodnutí o slevách za dopravní cestu z 15 na 50 procent je kontraproduktivní nikoliv pro středně velké dopravce, ale pro státní ČD Cargo. AWT chce tak přímo ovlivňovat provoz na železnici byrokratickou cestou. Nákladnímu dopravci nejde ani tak o zdražení či slevy za ujetý kilometr na České železnici, jako spíše vytváření problémů pro státního dopravce.
Evropský soud nyní rozhodl celkem nečekaně. Velkou výtku si vysloužil již zmínění poplatek za dopravní cestu, který ale byl zvýhodněn z 15 na 50 procent. Je nutno ale podotknout, že Ministerstvo dopravy je také jediným akcionářem jak ČD Cargo, tak i správce kolejí (SŽDC), proto by mělo především klást důraz na podporu svých aktivit a profitu obou těchto subjektů.
Ministerstvo poplatek za dopravní cestu letos na jaře snížilo již o dalších 35 procent. Jak již bylo napsáno výše, rozhodnutí napadla firma AWT, která takové rozhodnutí rozporuje s odůvodněním, že vyhlášení změny poplatků za dopravní cestu v osobní a nákladní dopravě je nutné zřizovatelem a provozovatelem – ohlásit rok před datumem samotného plnění. Stát slevy prosadil i před tento paragraf aby pomohl taktéž státnímu dopravci ČD Cargo.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/komentar/1644-dvoji-bic-na-zeleznici-v-cesku-vysoke-poplatky-a-masivni-investice{/qrcodegenerator}
Evropský soud proto shledá tuto skutečnost nejspíš za dostačující. Dalším problémem jsou masivní investice do infrastruktury. V tomto případě si ale E.S. dosti rozporuje, neboť Správce kolejí připravuje masivní investice do infrastruktury v celkové výši 45 miliard korun, polovinu navíc zaplatí i Evropská unie.
Zdá se tedy, že soudní rozhodnutí na uvalení případné pokuty v nesplnění dvou výše popsaných skutečností, jsou v dosti jasném rozporu s budoucím předpokladem a plánováním obnovy železniční sítě v Česku. Česká republika již slevy za dopravní cestu aplikuje, nyní se čeká na rozhodnutí komise zda smete ze stolu stížnost nákladního dopravce AWT.
{snippet 120}