Česko bude v letech 2019 až 2025 čerpat na modernizaci železnic úvěr ve výši 11,5 miliardy korun od Evropské investiční banky. Peníze chce stát investovat do rozšíření osmi úseků železničních koridorů. Skutečná výše vyčerpaných peněz se budou odvíjet od reálných nákladů na stavby. Vyplývá to z dokumentu ministerstva dopravy, který bude ve středu schvalovat vláda.

Dalších 11 a půl miliardy korun poskytne na projekt stát a necelou miliardu budou tvořit peníze z evropských fondů.

Modernizované koridory

Modernizace by se měla zaměřit na rozšíření některých úseků. Konkrétně jde o úseky Velim – Poříčany, Choceň – Uhersko, Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, Adamov – Blansko, Brno-Maloměřice – Adamov, Lipník nad Bečvou – Drahotuše, Polom – Suchdol nad Odrou a Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem.

Podpora byla schválena zatím jen pro úseky Velim – Poříčany a Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem, jejichž příprava je podle ministerstva nejdále. Podpora dalších úseků bude podle úřadu záležet na podmínkách grantu.

Větve současných tranzitních koridorů představuje délku přes 22 tisíc kilometrů. Česko se chystá po delší době opět řadu z nich modernizovat.

Ministerstvo dopravy chce pomocí úvěrů z Evropské investiční banky (EIB) nahradit ubývající zdroje peněz na investice do dopravní infrastruktury. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v dubnu uzavřel se zástupci EIB memorandum o spolupráci, díky kterému by mělo Česko na dopravní projekty získat celkem až sto miliard korun.

Výstavba dopravní infrastruktury je v současnosti vedle národních zdrojů částečně financována také z Operačního programu doprava (OPD) a Connecting Europe Facility (CEF).

SOUVISLOSTI  Dřela jako kůň. Kleslová mimo ČD pracovala i pro SŽDC, kde nemohou dohledat faktury

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde