Letošní titul evropského Auta roku získal Peugeot 208. Vůz ze sedmi finalistů vybrala odborná porota složená z 60 motoristických novinářů z 23 zemí včetně Čecha Jiřího Duchoně z Automobil Revue. Vítěz byl vyhlášen v Ženevě bez přítomnosti veřejnosti a novinářů. Původně plánovaný navazující Ženevský autosalon, který se měl konat od 5. do 15. března, byl zrušený kvůli šíření nového koronaviru.

Vítězný Peugeot 208 se může pochlubit šesti airbagy, tempomatem s omezovačem rychlosti, manuální klimatizací, elektricky ovládanými předními okny nebo halogenovými světlomety s integrovanými denními světly. K dispozici bude i jako elektrovůz.

Z elektromobilů se do užšího sedmičlenného výběru dostalo Porsche Taycan a Tesla Model 3, kromě nich jej tvořily ještě vozy BMW 1-Series, Ford Puma, Renault Clio a Toyota Corolla.

O titul evropské Auto roku 2020 se mohly ucházet automobily, které se objevily na evropském trhu v roce 2019. Podmínkou je, aby model byl dostupný minimálně v pěti zemích starého kontinentu. Cena se uděluje od roku 1964.

Autosalon se přesunul do kyberprostoru, většina novinek se představila online

Mild-hybridní motor pohání nový Hyundai i20, který bude přímým konkurentem Škody Fabia. Volkswagen představil novou generaci zástupce malých dodávek Caddy , zatímco automobilka Citroën přišla s elektrickým minivozítkem Ami pro dva pasažéry.

Letošní jaro bude plné automobilových novinek z kompaktní třídy. O valnou část z nich se postará koncern Volkswagen. Ten představil nový VW Golf už v závěru loňského roku, následovala nová Škoda Octavia a letos zkraje roku i nový Seat Leon. K nim se teď do party přidává nová generace Audi A3, takže sestava koncernových kompaktních modelů je celistvě obměněna.

Značky také rovnou přispěchaly se sportovními provedeními těchto modelů: VW představil Golf ve verzích GTI (benzinový), GTD (dieselový) a GTE (plug-in hybrid), Škoda měla coby hlavní ženevské eso v rukávu novou Octavii RS iV, tedy ostrou, ale zároveň plug-in hybridní verzi svého nejoblíbenějšího modelu. Typ RS ale dostane i varianty s benzinovým a naftovým motorem, obdobně jako sportovní Golf. Stejnou paletu pohonů nabízí také sportovní provedení Cupra Leon.

Další kompaktní novinky prošly modernizací. Vylepšení se dočkal například Renault Mégane, který bude nově v kombi verzi i jako plug-in hybrid. Renault obecně vsadil na elektrifikaci, malé Clio dostává hybridní verzi, SUV Captur plug-in hybridní provedení a minivůz Twingo se vydává plně elektrickou cestou. Renault ukázal i studii malé dodávky Kangoo Z. E. – ta je také elektrická, ale ukazuje budoucí podobu nové generace auta, jež zastane i roli rodinného vozu. Malé dodávky totiž dnes čím dál častěji nahrazují na trhu chybějící vozy MPV. Do stejné kategorie míří nový Volkswagen Caddy, který se poněkud pragmaticky obejde (až na jednu verzi) bez elektrifikace.

Mild-hybridní techniku nasadí u nových vozů Hyundai. Automobilka jí vybaví faceliftované provedení oblíbeného modelu i30 i zbrusu novou generaci konkurenta české Fabie, modelu i20. Z populární kategorie SUV je zatím novinek méně. VW představil plug-in hybridní Touareg R, Kia uvede novou generaci modelu Sorento, Mercedes představil rovněž kompaktní SUV třídy GLA. Sportovní značka Seatu, Cupra, přidává i crossover Formentor. Do třídy malých SUV vtrhne typem postaveným na technickém základu nové generace modelu Yaris i japonská Toyota.

Překvapivé novinky letos přijíždějí z francouzského koncernu PSA od značek Citroën a DS. Luxusní DS uvede na evropské trhy nový největší sedan DS9. Ten bude přepychově pojatou konkurencí třeba pro Škodu Superb.

Citroën zase kromě vylepšeného modelu C3 přijde s plug-in hybridním SUV C5, ale také překvapivým vozítkem Ami.

Jakási pojízdná dvoumístná kabina s elektrickým pohonem vychází z extravagantního konceptu a představuje svěží přístup k městské elektromobilitě. Vozítko homologované jako motocykl bude možné řídit od 16 let a parkovat kolmo k chodníku. Pojede maximální rychlostí 45 km/h, na jedno nabití ujede asi 70 kilometrů a bude levné – cena má začínat na 6000 eurech (asi 155 tisíc korun).

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments