Kombinovaná doprava představuje pro největšího českého nákladního železničního dopravce, společnost ČD Cargo, nejdynamičtěji rostoucí segment. Zatímco ještě před pěti lety se na celkovém přepraveném objemu podílela sedmi procenty, loni to bylo už 12,5 procenta.

FOTOGRAFIE | JAROSLAV KLIČKA

Celkem loni ČD Cargo přepravilo 9,1 milionu tun zboží v kontejnerech, výměnných nástavbách nebo silničních návěsech. Těžiště organizace kombinované dopravy je v ucelených vlacích, kterých ČD Cargo loni vypravilo více než 12 tisíc.

„Našim zákazníkům – operátorům kombinované dopravy, rejdařům nebo koncovým zákazníkům – nabízíme v oblasti ucelených vlaků zajištění komplexní služby,” řekl ředitel odboru prodeje ČD Cargo Pavel Špráchal. To podle jeho slov představuje zejména zajištění vozby ucelených vlaků po celé trase jízdy vlaku, kde ČD Cargo preferuje spolupráci s tzv. národními dopravci, ale nebrání se ani spolupráci s privátními železničními dopravci.

Vedle tradiční přepravy námořních kontejnerů, což je hlavní pilíř kombinované dopravy u ČD Cargo, se dále rozvíjejí také přepravy výměnných nástaveb a především silničních návěsů. Letošní rok přinese z pohledu kombinované dopravy u ČD Cargo razantní změnu v organizaci přeprav ucelených vlaků pro zákazníka Metrans, a. s. Je to způsobeno zahájením provozu jeho kontejnerového terminálu v České Třebové a přesměrováním části vlaků z Prahy do nového terminálu. „Stranou samozřejmě nezůstanou vlaky dalších zákazníků, u kterých se budeme snažit nadále zvýšit jejich kvalitu (dodržování jízdního řádu) a umožňuje-li to kapacita infrastruktury, tak také jejich rychlost,” zdůraznil Pavel Špráchal.

Trh kombinované dopravy, který zahrnuje železniční, ale i silniční dopravu, je jedním z nejcitlivějších na cenové nabídky, respektive na výši nákladů. S nadsázkou lze říci, že v něm panuje tlak na téměř každodenní optimalizaci nákladů. „ČD Cargo se s tímto trendem dlouhodobě vyrovnává, proto je jeho podíl v kombinované dopravě v České republice na úrovni 90 procent,” řekl zástupce společnosti ČD Cargo. Další rozvoj kombinované dopravy podle něj nicméně naráží na vstupní náklady, jako vysoká cena za dopravní infrastrukturu, vysoká spotřební daň na naftu a podpora elektřiny z obnovitelných zdrojů. Vyšší náklady než v okolních zemích znevýhodňují železniční dopravce v České republice. „Ve stále větší míře proto zaznamenáváme výhodnější nabídky na železniční přepravy mimo Českou republiku,” uzavřel Pavel Špráchal.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments