Asi jeden z nejvíce oblíbených filmů fandů železnice a parních lokomotiv. Film se přitom natáčel na několika místech kolem Prahy. Tak například letecký nálet na Matysovu lokomotivu se natáčel mezi tunely u Nelahozevsi, dále v Nymburce, Praze Vršovicích, ale také na Smíchově. Film se natáčel na jaře 1948, a ještě téhož roku v prosinci měl velkou premiéru.

Hlavní roli zde vytvořil Jaroslav Marvan. Strojvedoucí Matys zachrání na konci války svou milovanou lokomotivu Lízu před hloubkovými letci. Lokomotiva je ovšem poškozena a on je zraněn. Je na nemocenské, přesto v kritické chvíli zastoupí svého zetě, také strojvedoucího, který měl mít pohotovost. Jede pro rychlík k Ouklicím. Při posunu ujedou vozy, Matys je s lokomotivou zastaví a zabrání tak vlakovému neštěstí. Přesto je poslán do penze. Aby ukázal, co dokáže “železný dědek”, sám zprovozní svou lokomotivu Lízu, a jeho dílenský mistr mu jí sám přiveze, aby mu jí předal a on mohl i nadále vozit své vlaky.

Jak již bylo zmíněno v úvodu, film se natáčel na několika místech. Hlavní záběry náletu na lokomotivu i vlak s lidmi, probíhal mezi tunely Nelahozevsi. Pro filmového kritika bylo nejspíš zastavení lokomotivy těsně před tunelem dosti podivné, protože v případě válečného stavu, měla každá posádka vlaku v případě náletu a blízkosti tunelu, bezpečně zastavit právě v tunelech, nikoliv na širé trati. Že se záběry u Nelahozevsi natáčejí těsně před tunelem, nebylo jasné snad nikomu.

  1. Záběr z filmu u tunelů v Nelahozevsi, tedy i místo, kde Matys zastavil svojí lokomotivu před náletem
  2. Skupina kopáčů v Praze Vršovicích, záběr jen o minutu dříve pochází z depa Vršovice v Praze

Dalším velice poutavým záběrem je série odstavených neprovozních lokomotiv, u kterých probíhá nějaká selektivní komise. Tyto záběry pro film byly pořízeny v blízkosti depa Praha Vršovice, které ještě v té době mělo zcela jiné kolejové uspořádání. V záběru bylo možné rozeznat jak již Československé lokomotivy postižené válečnou vřavou, tak i některé Rakousko-Uherské. V pozadí pak je vidět několik strojů tzv. konfiskace. Konfiskované lokomotivy na území tehdejšího Československa bylo možné spatřit v provozu ještě v 60 letech minulého století. Jednalo se zejména o Říšské a Polské parní lokomotivy.

Další záběry projíždějícího nákladního vlaku kolem portálové točny, pocházejí z Nymburka. Divák je tímto tak trochu ošizen, neboť Matys si jde prohlédnout svojí lokomotivu na odstavné koleje, ale v pozadí se nachází právě depo v Nymburce. Další záběry z odstavené lokomotivy ale pocházejí z Prahy Vršovic. Na několika málo sekundových záběrech je v oblasti depa Nymburk vidět ještě tehdejší uspořádání kolejí, kdy prakticky neexistovala dvorana technologické údržby nákladních a osobních vozů s opravnou. V tomto místě dříve byla situována odjezdová skupina “východ” pro vlak směr Kolín. Parta kopáčů, která ručně podbíjí několik pražců, je také z Nymburka – následující záběr je pak z Vršovic.

  1. Odjezdová návěstidla, stejně jako výtopna v pozadí – pochází z Nymburka
  2. Správní budova Praha Smíchov – Severní nástupiště. Název se dochoval do dnešní doby, budova již nikoliv

Další lokací pak byl pražský Smíchov. Místo natáčení se změnilo. V současnosti již správní budova nádraží Praha – Smíchov severní nástupiště nestojí. V 70. letech ustoupila výstavbě Městského okruhu. Místo, kde budova stála lze poznat podle domu z 30. let, který stál za budovou a který je na fotce i dnes rozeznatelný. Na Smíchově v tehdejší době bylo detašované pracoviště depa Vršovice. Docházelo zde především ke zbrojení lokomotiv pro plzeňskou a kladenskou dráhu. Jinak se nejednalo o žádné depo, jak může být ze záběru patrné. Správní budova by dnes zasahovala do křižovatky Radlická. V současné době jsou v nižší kótě umístěny série odstavných kolejí, do kterých byla dříve napojena i vlečka do des již neexistujícího ČKD Tatra Smíchov.

A na některé nesrovnalosti, jako třeba ujetý vlak u Ouklic, jsou některé místopisné náležitosti zcela pozměněny. Stanice Ouklice v Česku neexistuje ani jako obec, natož nějaké nádraží. Tyto fakta jsou smyšlená. Odchytnutí ujetých vozů se pak natáčelo na lokálce mezi Prahou a Nučicemi. Další záběry pochází z tratě Nymburk – Jičín.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments