A konkrétně se jedná o rychlíkové tratě z Prahy do Děčína, z Plzně do Mostu, nebo také původně pilotní trasu a nejvíce v médiích letošního roku probíranou: z Olomouce přes Krnov a Opavu do Ostravy. Ministerstvo dopravy, které ve své dikci má toto rozhodnutí, uvažuje o pozastavení dalšího otevírání tratí pro soukromé dopravce.

{snippet 158}

FOTOGRAFIE | FIRENET.CZ

České dráhy nejsou v současné době ve své finančním kondici schopny se takových soutěží o dotované rychlíkové spoje účastnit.

Kritika na sebe nenechala dlouho čekat. Přichází především ze strany RegioJetu Radima Jančury a firmy Leo Express Leoše Novotného. Oba o rychlíkové tratě usilují, Jančura o něco více. Ovšem finanční ukazatele žlutého dopravce nejsou také vi černých číslech, proto Ministerstvo dopravy bude mít nelehký úkol. Z pozice soukromého sektoru není totiž záruka (ačkoliv může být stanovena smluvně) zda a jak chce soukromý dopravce zabezpečit vysoutěžené vlaky, když z finančního hlediska je ve ztrátě.

Vše tak nyní bude v plné kompetenci Ministerstva dopravy, zda a jakým způsobem bude zvolenou liberalizaci železničních tratí v Česku otevírat. V současné době zaznívají spíše negativní ohlasy. Proč by měla být ze soutěže vyřazena jedna firma, v tomto případě České dráhy, když finanční výsledky hospodaření všech tří dopravců nejsou zrovna uspokojivé? Stát v tomto případě nemůže mít ze smlouvy zaručenou podmínku, že soukromý sektor vysoutěženou dopravní obslužnost dodrží. Nelze zde ani porovnávat velikost jednotlivých dopravců co se denní vypravenosti vlaků týče.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1711-financni-vysledky-ceskych-drah-nejspis-pozastavi-otevirani-dalsich-trati-soukromnikum-ti-to-silne-kritizuji{/qrcodegenerator}

Liberalizace v Česku je tristní. Nejdříve podezřele nastrčená Arriva v pilotním tendru na dotované vlaky z Hané přes Slezsko do Ostravy. Dále zrušení celé teto soutěže, kdy ministr dopravy v demisi Zbyněk Stanjura argumentuje: “nechci podepisovat tak zásadní smlouvy, které mohou být pro stát v mnocha ohledech nevýhodné”. Nakonec se ukazuje, že pokud by se v původním návrhu ministra Stranjury, realizovalo  přidělení tratě bez soutěže firmě RegioJet Radima Jančury – ten by zde dokonce pobíral vyšší dotace, než doposud jezdící České dráhy.

{snippet 100}

{snippet 120}

České dráhy nejsou v současné době ve své finančním kondici schopny se takových soutěží o dotované rychlíkové spoje účastnit.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments